Gezondheid

Déze hobby’s zijn het best voor je gezondheid

pottenbakken-gezonde-hobbys-margriet.jpg

Een hobby hebben is niet alleen goed tijdverdrijf, het kan in veel gevallen ook stressverlichtend werken. Wist je dat er bepaalde hobby’s zijn die daarnaast ook nog eens heel goed zijn voor je gezondheid?

En nee, we hebben het nu niet over fanatiek sporten.

Verband activiteit en aandoening

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) maakte een analyse van 3000 studies die een verband tonen tussen een bepaalde activiteit en psychische en lichamelijke aandoeningen. De studies, die zijn uitgevoerd tussen 2000 en 2019, hadden betrekking op diverse ziekten zoals kanker, diabetes, beroerten maar ook posttraumatische stoornissen en depressie. Alle studies toonden een verband aan met een bepaalde activiteit die een positief effect had op een bepaalde groep patiënten.

Muzikale hobby’s

Vooral muzikale activiteiten bleken in het onderzoek een gunstig effect te hebben op de gezondheid. Uit een onderzoek onder Australische kinderen met astma bleek bijvoorbeeld dat het bespelen van een didgeridoo eraan bijdroeg dat de ademhaling en de conditie van de kinderen verbeterde. Ook zingen zou eraan bijdragen dat de luchtwegen werden vrijgemaakt, waardoor proefpersonen betere inspanningsresultaten boekten. Het zingen in een koor zou bovendien een gunstig effect hebben op verslaafden. Ook bleek dat deze hobby zorgde voor verbeterde sociale vaardigheden bij patiënten met dementie.

Creatieve hobby’s

Daarnaast zouden ook creatieve hobby’s waarbij je veel bezig bent met je handen een gunstig effect hebben op je gezondheid. Breien en groepsgewijs pottenbakken blijken hetzelfde effect te hebben op de sociale vaardigheden van dementerenden als het zingen in een koor. Uit een onderzoek onder Chinese kinderen bleek bovendien dat kalligrafie ervoor zorgt dat stress, woede-uitbarstingen evenals paniek- en angstaanvallen bij kinderen vermindert.

Dansen

Ben je niet zo’n fan van sporten, maar wil je toch een hobby uitoefenen die goed is voor je hart? Dan kun je het beste gaan dansen. Met name de wals bleek in een onderzoek onder hartpatiënten even effectief te zijn als bepaalde sportoefeningen. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk ontspannend, dus het werkt ook nog eens stressverlichtend en bloeddrukverlagend.

Lees ook
Déze tips verkleinen volgens de WHO de kans op dementie

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant