Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hitte-uitputting: wat is het, hoe herken je het en wat doe je eraan?

hitte-uitputting-wat-is-het-hoe-herken-je-het-en-wat-doe-je-er-aan.jpg

Veel mensen vinden het heerlijk om in de zomer buiten te sporten. Nu is hier natuurlijk niks mis mee, maar als het echt héél warm is buiten, moet je wel voorzichtig zijn. Je kunt dan namelijk last krijgen van hitte-uitputting.

Maar wat is hitte-uitputting nu precies? Hoe herken je het en wat kun je eraan doen? Wij leggen het je hier uit.

Wat is hitte-uitputting?

Hitte-uitputting ontstaat als iemand langdurig aan hitte wordt blootgesteld. Bij hitte-uitputting houdt het lichaam meer warmte vast dan dat het kwijtraakt en verliest het veel vocht- en/of zout. Er ontstaat een griepachtig beeld. Mensen gaan vaak heel erg zweten, maar hebben wel een koele huid. Hitte-uitputting kan gevaarlijk zijn, omdat het kan overgaan in een hitteberoerte.

Hoe herken je hitte-uitputting?

Hitte-uitputting ontstaat vooral na flinke inspanning in de hitte. Vaak treden er de volgende symptomen op:

  • Je zweet ineens heel veel en je ziet bleek of juist rood
  • Je hebt een droge mond
  • Je krijgt last van hoofdpijn, duizeligheid en braken
  • Je krijgt plotseling spierkrampen
  • Je voelt je ineens heel moe, slapjes en soms val je ook flauw
  • Bij normale handelingen ga je ineens ‘fouten’ maken

Lees ook
Hittegolf? Met déze 21 tips blijf jij deze zomer lekker koel

Wat doe je bij hitte-uitputting?

Als je last hebt van bovenstaande symptomen, is het belangrijk om direct actie te ondernemen. Zorg ervoor dat je veel water drinkt en voeg er eventueel een theelepel zout aan toe. Let er wel op dat je niet té koel water drinkt. Ga liggen en zorg ervoor dat je tot rust komt in een koele omgeving. Trek je kleding uit en koel je lichaam af met ijspakken of vochtige doeken. Merk je geen verbetering aan de situatie? Bel dan de huisarts.

Kun je het voorkomen?

Omdat de kans groot is dat je je heel beroerd en verward voelt bij hitte-uitputting, zou het zomaar kunnen dat je het niet bij jezelf herkent en dus ook geen tijdige actie kunt ondernemen. Voorkomen is in dit geval dan ook beter dan genezen. Zorg ervoor dat je bij extreme hitte niet buiten gaat sporten of doe dit pas als het ’s avonds laat is en het al aardig afgekoeld is. Wil je toch overdag buiten sporten? Zoek dan de schaduw op, drink genoeg water en stop met sporten zodra je je licht in je hoofd voelt of duizelig.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Rode Kruis
Beeld | iStock

Ook interessant