MT30_31 Gezondheid Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Híérom is het zo goed voor je om op blote voeten te lopen

Vrijheid, zomer, vakantie, strand… Dat is toch wel het ultieme blotevoetengevoel. Even de schoenen uit om zand of grassprietjes tussen de tenen te voelen of thuis lekker blootvoets rondlopen. En het is nog goed voor je gezondheid ook.

Zeker op een mooie zonnige dag is het heerlijk om binnen, in de tuin of op het terras op blote voeten te lopen. Zwarte voeten horen er dan gewoon bij en een goede wasbeurt ’s avonds doet wonderen. Maar onze voeten zijn ook gewoon ongelooflijk belangrijk en bedoeld om mobiel te zijn, er zitten niet voor niets maar liefst 26 botten in zo’n klein lichaamsdeel. Sterker nog: in onze voeten zit een ingenieus netwerk van 33 gewrichten, 26 botten, meer dan 100 banden, 19 grote spieren en vele kleine (intrinsieke) spieren. De hele dag in het schoenen-keurslijf geeft onze voeten weinig adem en bewegingsvrijheid. Vanwege de hoeveelheid zenuwuiteinden onder elke voet (7.000!), krijgen de hersenen via onze blote voeten veel informatie binnen. Bijvoorbeeld veranderingen in temperatuur of dat bewegingen moeten worden aangepast omdat de ondergrond niet vlak is. In nauwe schoenen of schoenen met hakken of dikke zolen krijgen de hersenen deze feedback niet.

Meer gevoel, minder klachten

Maar blootsvoets lopen zorgt niet alleen maar voor een vrij vakantiegevoel. Zonder schoenen lopen, traint ook de voetspieren en dit heeft een positief effect op de gehele statica en bewegingskwaliteit. De voeten, beenassen, heupen, onderrug en het bovenlichaam zijn allemaal met elkaar verbonden. Op blote voeten lopen doet dan ook iets goeds voor het hele lichaam. Bovendien kan te weinig bewegingsvrijheid van de voeten uiteindelijk zorgen voor stijfheid, waardoor we ook last kunnen krijgen van de hoger gelegen spieren en gewrichten zoals enkels, knieën, heupen en de wervelkolom. Aandacht voor het bewust bewegen van de (blote) voeten kan dus klachten in andere delen van het lichaam verminderen.

MT30_31 Gezondheid Beeld

Trend: earthing

Vaker op blote voeten lopen, liefst in de natuur, wordt ook wel earthing, ofwel ‘aarding’ genoemd. Dit begon als een speelse trend, maar is inmiddels uitgegroeid tot een wetenschappelijk onderbouwde stroming met een aantal opmerkelijke gezondheidsvoordelen als beter slapen en minder last van (chronische) pijnklachten en ontstekingen. Dat heeft te maken met de relatie tussen ons lichaam en de negatief geladen elektronen in de aarde, zo bleek uit een studie gebaseerd op verschillende wetenschap­pelijke onderzoeken (gepubliceerd in het Journal of Environmental and Public Health in 2012). Een natuurlijke ondergrond heeft namelijk zijn eigen natuur­lijke lading en we lijken er lichamelijk goed op te reageren als we daar direct mee in contact zijn via onze voet­zolen. Ook bleek uit onderzoek dat vaker op blote voeten lopen in de natuur stress reduceert (door de afname van het stresshormoon cortisol) en ons immuun­systeem een boost geeft. Slippers geven wel de bewegingsvrijheid en zorgen er, ondanks de zool die van plastic kan zijn, voor dat de voeten beter kunnen ademen dan in een schoen. Maar ze geven niet de gezondheidsvoordelen van het lopen op blote voeten. Naast al die fijne gezondheidsvoordelen is op blote voeten lopen natuurlijk ook gewoon heel lekker. Het geeft een vrij en speels gevoel. Op verschillende plaatsen in Nederland zijn er blotevoetenpaden of blotevoetenparken te vinden. Bijvoorbeeld in de A. Vogeltuinen in Gelderland. Of trek in het bos of park gewoon eens vaker je schoenen uit. Als we in de stad wonen is het zo gemakkelijk om de verbinding met de natuur te verliezen en op te gaan in de stress en drukte van alledag. Een wandeling op blote voeten door het park zorgt dan direct voor een reset, waarna we ons meer ontspannen voelen.

De blotevoetenschoen

Toegegeven, ze zijn niet bepaald elegant, maar steeds meer mensen bekeren zich tot de blotevoetenschoen met vijf losse tenen en een speciale zool waarbij het voelt alsof je op blote voeten loopt. Natuurlijk is het, zeker in het park of in de natuur, veiliger omdat de voeten zo toch beschermd zijn. De voeten behouden alle bewegingsvrijheid én het is beter voor de lichaamshouding dan het lopen op normaal schoeisel. Van een gewone schoen worden de spieren en pezen in de voet bovendien lui en slap en de blotevoetenschoenen houden de voeten actief, waardoor ze sterker worden. Doordat de tenen vrolijk en vrij kunnen bewegen, zorgt dat voor een betere landing en afrollen van de voet. Lopen gaat dus makkelijker. Er is ook een speciale hardloopvariatie te krijgen, want de hardloopwereld is ook al een aantal jaren in de ban van de blotevoetentrend. Volgens fans zorgt het voor minder blessures en minder kans op slijtage aan de knieën. Wel moet het heel rustig worden opgebouwd, omdat onze voeten er totaal niet aan gewend zijn.

Summerproof voeten: einde aan kwaaltjes

We verwachten best veel van onze voeten: gemiddeld maar liefst 7.000 stappen per dag. Toch besteden we over het algemeen weinig aandacht aan ze. Sterker nog: één op de vijf mensen vindt voeten het minst aantrekkelijke deel van het lichaam. En dat terwijl ze zo hard voor ons werken. In een gemiddeld leven lopen ze in afstand wel vijf keer rond de aarde. Tijd voor een ommekeer, want ze verdienen het.

MT30_31 Gezondheid Beeld

Zere tenen

Een likdoorn is het meest voorkomende voetenkwaaltje. Dit is een klein, hard plekje of knobbeltje dat vaak onder de bal van de voet of aan de tenen ontstaat, plekken waar veel druk of wrijving voor komt. Strakke, smalle schoenen of hakjes krijgen vaak de schuld, maar een likdoorn wordt minstens zo vaak veroorzaakt door instappers. Bij deze schoenen willen de voeten door weinig houvast tijdens het lopen nogal eens naar voren glijden. Zo’n klein, venijnig plekje kan erg pijnlijk zijn. Speciale likdoornpleisters kunnen de druk iets verminderen en een bezoek aan de pedicure is gewenst.

Zwemmerseczeem

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, gaat het hier niet om eczeem maar om een besmettelijke schimmelinfectie. Hierdoor wordt het gebied tussen de tenen schraal en rood. Bovendien jeukt het enorm. Tijdens de vakantie kan een wandelingetje op blote voeten rond het zwembad al voldoende zijn om het op te lopen. Dus draag slippers waar veel mensen met blote voeten lopen. Toch besmet? Deel dan geen handdoeken met familieleden. Een speciale crème van apotheek of drogist kan goed helpen. Er is daarnaast ook poeder om in de schoenen te strooien. In ernstige gevallen is het nodig om een dermatoloog te raadplegen. Als deze kwaal niet wordt behandeld, kan de schimmel namelijk ook de nagels aantasten.

Ingegroeide nagel

Dit kan erg pijnlijk zijn. Om het te voorkomen is het zaak om de teennagels altijd recht af te knippen, zodat de hoekjes niet in het vel groeien. Als de nagel is ingegroeid, voorkomt een dagelijks badje met zeezout of soda een infectie. Druppel dagelijks Betadine of Tea Tree-olie op de nagel (te koop bij de drogist). Wacht niet te lang met een bezoek aan een professionele pedicure.

Drukpijn

Dit is een vervelende pijn onder de bal of hiel van de voet, waar schoenen vaak de oorzaak van zijn. Hoge hakken duwen het lichaam bijvoorbeeld naar voren, waardoor er veel gewicht op de bal van de voet terechtkomt. Alleen maar platte schoenen dragen, kan er juist voor zorgen dat er druk op de hiel ontstaat. Om dit te voorkomen, is het aan te bevelen geregeld te veranderen van schoen en hakhoogte.

Goed om te weten: als we veel op blote voeten lopen, zorgt dit niet voor eelt­vorming. Blootvoets lopen maakt de voeten wel minder gevoelig voor warmte of pijn. De reden hiervoor is alleen niet een dikkere laag eelt, maar de dikkere vetlaag in de onderhuid. Eelt wordt vooral veroorzaakt door de constante wrijving in schoenen. Om de paar weken een nachtje slapen met de voeten ingesmeerd met vaseline of een speciaal masker voor de voeten en daaroverheen sokken, maakt ze heerlijk zacht.

3 tips voor blije voeten

  1. Vaker de schoenen uit
    Breng meer tijd op blote voeten door. In huis, in de tuin, op het strand, in de duinen of het park. Zo krijgen de voeten meer mobiliteit, stabiliteit en de enkels worden er sterker van.
  2. Voetoefeningen
    Gebruik een tennis- of golfbal en leg deze onder de blote voet. Oefen voorzichtig druk uit met de onderkant van de voet en rol de bal heen en weer langs de hele voetboog. Geef extra aandacht aan de gevoelige gebieden. Dit kan staand of zittend en is net zo gemakkelijk tijdens het werken achter de computer of zittend voor de tv. Neem minimaal één minuut voor elke voet, maar liefst langer.
  3. In beweging
    Probeer daarnaast vaker wat voetmobiliteitsoefeningen te doen, zoals de tenen zo ver mogelijk spreiden en ze vervolgens samen te knijpen. Ook de tenen eerst strekken en vervolgens buigen is een goede oefening. Til de voet daarna een paar centimeter op vanaf de enkel en beweeg hem heen en weer met kleine cirkels.
Michèle BevoortGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden