Symptomen te weinig koolhydraten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Hieraan merk je dat je te weinig koolhydraten eet

Van afvallen tot je bloedsuikerwaarden verbeteren: er zijn verschillende redenen waarom sommige mensen minder koolhydraten eten en bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet volgen. Daar zitten voordelen aan, maar als je te weinig koolhydraten eet kan dat ook negatief effect hebben op je gezondheid. Daarom is het goed om alert te zijn op drie symptomen.

We leggen het je uit.

Een koolhydraatarm dieet

Zoals de naam al doet vermoeden is een koolhydraatarm dieet een dieet waarbij je weinig koolhydraten binnenkrijgt. Je haalt je energie hierbij uit eiwitten en vetten. Koolhydraten zijn suikers, vezels en zetmeel en zitten bijvoorbeeld in brood, peulvruchten, groente, fruit en aardappels. Bij een koolhydraatarm dieet krijg je tussen de 50 en 130 gram koolhydraten per dag binnen. Bij een ketogeen dieet krijg je maximaal 50 gram koolhydraten per dag binnen. Ter vergelijking: een gemiddelde volwassen vrouw eet normaal ongeveer 210 gram koolhydraten per dag. De Gezondheidsraad adviseert daarnaast als je gezond wil eten minimaal 40 procent van je energie uit koolhydraten te halen, wat bij vrouwen neer komt op minstens 200 gram per dag.

Een koolhydraatarm dieet kan zowel helpen bij het afvallen als bij het verbeteren van je bloedsuikerwaarden. Daarom kan zo’n dieet onder begeleiding van een diëtist voor sommige mensen met diabetes type 2 zinvol zijn.

Lees ook: 14 vragen over afvallen na je 50e: ‘Ik beweeg meer, maar val niet af’

3x hieraan merk je dat je te weinig koolhydraten eet

Er kleven zowel voor- als nadelen aan een koolhydraatarm dieet. Vaak zijn dit soort diëten wel rijk aan eiwitten, wat positief is, maar als je te weinig koolhydraten eet krijg je vaak te weinig voedingsvezels binnen. Daarnaast krijg je door sommige koolhydraatarme diëten ook te veel (verzadigd) vet binnen en vergroot je de kans op tekorten van bepaalde voedingsstoffen, zoals bepaalde B-vitamines en jodium. Als je te weinig koolhydraten eet, is dat dus ook niet goed. Dat kun je herkennen aan de volgende symptomen:

1. Hoofdpijn

Wanneer je lichaam vet verbrandt om energie te krijgen, dan komen er ketonen vrij. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je gaat sporten terwijl je een koolhydraatarm dieet volgt. Ketonen zijn moleculen die je vervolgens na het sporten weer uit plast, net als bij natrium. Dit kan ervoor zorgen dat je meer last krijgt van uitdroging en hoofdpijn. Daarom is het goed om wat extra water te drinken als je minder koolhydraten eet.

2. Oververmoeidheid

Ben je de laatste tijd snel oververmoeid na een beetje inspanning? Bijvoorbeeld al na het fietsen, een rondje hardlopen of een stevige wandeling? Dat zou kunnen betekenen dat je te weinig energie hebt, doordat je te weinig koolhydraten binnenkrijgt. Als je van tevoren weet dat je inspanning gaat verrichten, kan het verstandig zijn om toch een koolhydraatrijke snack te eten, zoals een banaan of appel.

3. Vaak verkouden

Als je minder koolhydraten binnenkrijgt, kan dat ook effect hebben op het produceren van antilichamen. Hierdoor kan je weerstand omlaag gaan, waardoor je sneller een griepje of verkoudheid te pakken kan hebben.

Bron | Women’s Health, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden