Vrouw doet oefening flexibiliteit heupklachten Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Heupklachten? Met deze tips kun je ze verminderen

Heupklachten zijn vervelend en kunnen tal van oorzaken hebben, zoals overbelasting, artrose of een ontsteking. Ze kunnen je in het dagelijks leven flink hinderen, zeker als de pijn aanhoudt. Maar hoe ontstaan deze klachten en wat kun je ertegen doen?

We vroegen het aan fysiotherapeut en toegepast psycholoog Martijn van Soest van Fysiotherapie Utrecht Oost.

Oorzaken van heupklachten

Heupklachten kunnen op allerlei verschillende manieren ontstaan. Denk je meteen aan een versleten heup (artrose)? Dat hoeft lang niet altijd de oorzaak zijn. Ook een ontsteking, overbelasting of intensief sporten kan ervoor zorgen dat je last krijgt van je heupen. En er zijn ook heupklachten die ontstaan door een aangeboren afwijking, zoals een lengteverschil in de benen.

Heupklachten uiten zich op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van stijfheid in de heup en ook bewegen kan pijn doen. Ook kun je met name ‘s nachts pijn hebben of juist bij het opstaan en nadat je lang gezeten hebt. Ook pijn bij het liggen of drukken op de heup kan wijzen op heupklachten.

Heupklachten verminderen

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om die vervelende klachten te verminderen. Maar dan is het wel belangrijk om te weten waar je precies last van hebt. De makkelijkste manier om daarachter te komen is door een bezoekje te brengen aan een professional, bijvoorbeeld een fysiotherapeut. “Heupklachten kunnen namelijk nogal van elkaar verschillen en de aanpak ervan dus ook,” vertelt fysiotherapeut Martijn van Soest. “Heb je last van artrose? Dan heb je waarschijnlijk andere oefeningen nodig, dan iemand die last heeft van een ontsteking. Maar ook binnen klachten door artrose zijn er grote verschillen. Daar kunnen dus ook verschillen zijn in oplossingen.” Het belangrijkste advies van Martijn is daarom dus ook om in gesprek te gaan met een professional. Zij kunnen jouw specifieke situatie het best inschatten en daar persoonlijk advies bij geven.

In beweging blijven

Als je last hebt van je heupen is het goed om in beweging te blijven. Sterker nog: dit zou je klachten kunnen verminderen. “Ga daarbij niet over je grenzen heen, al mag het soms best met een beetje pijn gepaard gaan. Merk je dat je klachten erger worden als je gaat wandelen? Probeer dan minder ver te wandelen of kies een andere manier om te bewegen, bijvoorbeeld door een rondje te gaan fietsen of door te zwemmen.” In beweging blijven is niet alleen belangrijk om de pijn te verminderen, maar ook om erger te voorkomen. “Als je niets doet, loop je het risico dat je last krijgt van stijfheid. Door in beweging te blijven verklein je dat risico. Ook zorgt bewegen voor een zekere pijndemping en het is goed voor je gewrichten.”

Oefeningen bij heupklachten

Naast het in beweging blijven door te wandelen of fietsen, kan het ook goed zijn om specifieke oefeningen te doen. “Welke oefeningen geschikt zijn voor jou, is afhankelijk van de oorzaak van je heupklachten. Maar werken aan je flexibiliteit en het opbouwen van spierkracht is vaak belangrijk. Bij oefeningen voor de flexibiliteit kun je bijvoorbeeld denken aan het oprekken van de spieren in je lies en bil en het oprekken van je hamstring.”

Twijfel je of je de focus moet leggen op flexibiliteit of kracht? “Krachttraining zou ik eerder aanraden als je last hebt van instabiliteit of zwakte van spieren. Daarmee kun je de kracht en coördinatie verbeteren en stabieler worden. Heb je last van stijfheid? Dan is het verstandig om meer focus te leggen op flexibiliteit.” Wat voor krachttraining je precies kunt doen, is afhankelijk van waar de klachten zitten, maar denk aan oefeningen voor de heup, lage rug-regio en buikspieren.

Functionele training

Een ander type training die kan helpen is functionele training. Hierbij focus je op bewegingen die je in het dagelijks leven ook maakt, zoals gaan staan en zitten of traplopen. “Ik zou aanraden om bij heupklachten minimaal twee dagen spierversterkend of functioneel te trainen en minimaal vijf dagen per week gewoon te bewegen. Maar het liefst wil je natuurlijk elke dag in beweging blijven.”

Bron | Anna Ziekenhuis

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden