Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Het geheim van succesvol afvallen

succesvol-afvallen.jpg

Is jouw goede voornemen in het nieuwe jaar een paar kilo’s kwijt te raken? Goed zo, de eerste stap is gezet. Maar hoe pak je het aan? Op internet en televisie ontkom je niet aan alle dieetproducten en methodes. De ene belooft nog meer gewichtsverlies dan de andere. Allemaal leuk, maar wat werkt nu écht?

Succesvol afvallen doe je door je levensstijl aan te passen. Het lijkt misschien een open deur, maar het blijkt keer op keer dat deze manier veel effectiever is dan welk dieet dan ook. Afvallen duurt langer, maar het is wel makkelijker vol te houden. Dus, take it slow! Zo is de kans groter dat je je streefgewicht bereikt, en dat je daarna op gewicht blijft.

Hulp nodig? Met dit handige stappenplan wordt afvallen makkelijker.

  1. Voor je begint, bepaal je je startpunt. Wat is je gewicht, je BMI en je middelomtrek?
  2. Als je dat hebt vastgesteld, bepaal je je doel. Hoeveel wil je afvallen en binnen welke tijd? Zorg voor een haalbaar en realistisch doel, zoals een halve kilo per week.
  3. Maak een strijdplan. Hoe ga je afvallen?
    –  Gezonder eten is stap 1. Om te werken aan een goed gewicht, moet je weten wat gezond eten is.
    –  Het allerbelangrijkste als je wilt afvallen, is minder eten.
    –  Als derde regel geldt: zorg voor voldoende beweging. Ook dat telt mee.
    Pas je deze drie regels toe, dan gaat het afvallen sneller.
  4. Om succesvol af te vallen moet je goed naar jezelf kijken. Bedenk waar jouw valkuilen liggen en wapen jezelf tegen deze verkeerde gewoontes. Heb je vaak trek in een snack als je ’s avonds op de bank zit? Bedenk nu al wat je daartegen gaat doen. Afleiding zoeken door iemand te bellen bijvoorbeeld.
  5. Door hulp in te schakelen, maak je het makkelijker om succesvol af te vallen. Vertel het je vrienden en je familie. Misschien is er wel iemand die ook af wil vallen. Samen kun je elkaar motiveren.
  6. Gebruik hulpmiddelen zoals een eetdagboek en apps; deze kunnen helpen om inzicht te krijgen in je eetgedrag.

Het Voedingscentrum biedt tools om inzicht te krijgen in je eetgedrag, zoals de Eetmeter, een handig online dagboek. Kijk op mijnvoedingscentrum.nl en meld je aan.

Streefgewicht bereikt?

Als het gelukt is om je streefgewicht te halen, is het zaak om gezond te blijven eten. Pas wel je porties aan bij je nieuwe gewicht: nu je minder weegt, heb je minder eten nodig dan voor je begon met afvallen. Er is best wat ruimte voor iets extra’s, maar alles draait om de balans tussen eten en bewegen: eet je meer dan je verbrandt, dan kom je weer aan.

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant