Gezondheid

Heb jij last van hersenmist? Zó kun je het herkennen (en voorkomen)

hersenmist.jpg

Vergeetachtigheid, een slechte concentratie, vermoeidheid… we hebben er allemaal wel eens last van. Blijven deze klachten echter langer aanhouden, dan kan het zijn dat je last hebt van ‘brain fog’, ofwel hersenmist. Het is een gevolg van onze snelle, stressvolle manier van leven.

Gelukkig kun je er met kleine aanpassingen wat aan doen.

Signalen dat je last hebt van hersenmist

Hersenmist voelt een beetje alsof je hersenen ‘uitzoomen’ en constant in de ‘net wakker’-modus zitten. Ze zijn er niet helemaal meer bij, reageren traag, en hebben nergens zin in. Toch zijn de signalen van hersenmist niet enkel mentaal – ook lichamelijk kun je er flink last van hebben. Dit zijn alle ongemakken die bij dit syndroom horen:

  • Wazig denken
  • Prikkelbaar zijn
  • Schrikachtigheid
  • Angstgevoelens
  • Slechte impulscontrole
  • Moeite met plannen
  • Slechte concentratie
  • Vergeetachtigheid
  • Moeheid
  • Slap gevoel / duizeligheid
  • Slecht slapen
  • Hoofdpijn
  • Maag- en darmklachten
  • Somberheid
  • Weinig motivatie
  • Laag libido

Oorzaken van hersenmist

Hersenmist is geen aandoening op zichzelf, maar vaak een symptoom van een onderliggend probleem. Een probleem dat alles heeft te maken met je manier van leven. Hersenmist kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer je slecht slaapt, ongezond eet, niet genoeg beweegt, veel stress hebt of depressieve klachten hebt. Maar ook lichamelijke oorzaken kunnen voor hersenmist zorgen, zoals de overgang, de eerste fase van dementie, een hoge bloeddruk, allergieën of auto-immuunziekten.

Hersenmist tegengaan

Om hersenmist te verhelpen, moet je dus eerst weten waar de oorzaak ligt. Is het iets dat je zelf kunt verhelpen, of waar je een arts bij nodig hebt? Als je denkt dat de klachten een gevolg zijn van jouw manier van leven, dan kunnen de onderstaande aanpassingen een wereld van verschil maken.

1. Genoeg slapen

Slaap is essentieel voor een goed functionerend brein. Als je niet genoeg slaapt, leidt dat tot wazig denken, vermoeidheid, concentratieproblemen en zelfs duizeligheid. Probeer uit te vinden wat voor jou het ideale aantal uur slaap is om optimaal te kunnen functioneren, en probeer dit in je routine in te bouwen. De ene persoon komt prima de dag door met zes uur slaap, terwijl een ander pas na negen uur slaap helemaal fit is. Als je moeite hebt met slapen, kan dit ook komen door problemen als stress, slechte voeding, en te weinig beweging. De onderstaande aanpassingen kunnen dus ook bevorderlijk zijn voor je slaapritme.

2. Gezond eten

Je hersenen hebben gezonde voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Slechte voedingsstoffen werken juist averechts. Alcohol, suiker en cafeïne hebben een belastend effect op je lichaam. Pure ingrediënten, gezonde koolhydraten, eiwitten en goede vetten zorgen er daarentegen voor dat je hersenen in opperbeste conditie zullen zijn. Zo krijg je er een beter geheugen van, geeft het je humeur een boost, en heb je meer energie.

3. Genoeg drinken

Je hersenen moeten goed vochtig gehouden worden. Als je uitgedroogd bent, leidt dat ook tot hersenmist: je denkt trager en krijgt concentratieproblemen. Daar komt ook het slaperige gevoel vandaan als je wakker wordt: je hersenen zijn simpelweg uitgedroogd en hierdoor voel je je humeurig en traag. Drink meteen na het opstaan een groot glas water, en je zult zien dat je een stuk sneller ontwaakt.

4. Krijg genoeg vitamine B12 binnen

Een tekort aan vitamine B12 leidt wederom tot vermoeidheid en andere klachten. Vitamine B12 zit vooral in zuivel, vlees, vis en eieren. Veganisten moeten deze vitamine dan ook vaak bijslikken, om te voorkomen dat ze een tekort opbouwen. Ga na of dit bij jou ook het geval zou kunnen zijn.

5. Genoeg ontspannen

Stress is een belangrijke trigger van hersenmist. Je hersenen moeten zó hard werken om de stress onder controle te houden, dat andere dingen, zoals geheugen en concentratie, op een laag pitje komen te staan. De enige oplossing tegen stress is ontspanning. Gun jezelf daarom momenten van rust, en leer beter met stress omgaan met deze handige tips.

6. Ga na of je intolerant of allergisch bent

Intolerantie of een allergie voor bepaalde voedingsmiddelen kan ook hersenmist tot gevolg hebben. Bekende triggers van hersenmist zijn bijvoorbeeld pinda’s, zuivel, gluten, eieren, soja, MSG (E621) of aspartaam. Als je vermoedt intolerant of allergisch te zijn voor één van deze dingen, probeer dit dan een tijdje uit je dieet te schrappen, en kijk of je je beter voelt.

7. Genoeg bewegen

Zolang je energie van sporten krijgt, beweeg je genoeg. Te veel sporten kost juist energie en kan zorgen voor oververmoeidheid. Te weinig bewegen is echter ook niet goed: dan maken je hersenen minder dopamine aan, wat weer zorgt voor humeurigheid en lusteloosheid.

Lijken de bovenstaande oplossingen niet te helpen? Dan kan een onderliggende aandoening voor hersenmist zorgen, zoals migraine, een trage schildklier, of een hoge bloeddruk. Ga bij twijfel en aanhoudende klachten daarom altijd naar je huisarts.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bronnen | Flair, Marie Claire, Health.usnews.com
Beeld | iStock

Ook interessant