Gezondheid

Vakantie in de bergen? Zó herken je hoogteziekte

hoogteziekte.jpg

Steeds meer mensen brengen hun vakantie door met wandelen, mountainbiken of rondreizen op grote hoogten. En geef ze eens ongelijk: het uitzicht vanaf de bergtoppen is vaak fantastisch. Toch schuilt er ook een groot gevaar in deze gebieden. Wanneer je namelijk boven de 2.500 meter komt, kun je last krijgen van hoogteziekte.

Uit Nederlands onderzoek dat gepubliceerd werd in het medische vakblad Journal of Travel Medicine, blijkt dat maar weinig Nederlanders de gezondheidsadviezen bij grote hoogten opvolgen. En dat kan ernstige gevolgen hebben.

Zuurstoftekort

Hoogteziekte ontstaat doordat het zuurstofniveau bij grote hoogten afneemt. Hierdoor ga je dieper ademhalen en maakt je lichaam meer rode bloedcellen aan. Boven de 3.000 meter gaat meestal ook je hartslag omhoog. Het is daarom belangrijk dat je op deze hoogtes goed naar je lichaam luistert. Doe je dat niet, dan kan je last krijgen van ernstige klachten.

Lees ook
Op autovakantie? Dit zijn de opvallendste verkeersregels in het buitenland

Dodelijk gevolgen

De gevoeligheid voor zuurstoftekort door hoogte verschilt per persoon. Vooral jonge mensen krijgen snel last van hoogteziekte. Wanneer je lichaam in korte tijd te weinig zuurstof krijgt, kun je onder andere last krijgen van kortademigheid, hoofdpijn, misselijkheid, verminderde eetlust en concentratie. Ook kun je last krijgen van duizeligheid en vochtophopingen in je handen en enkels. Als je nog verder stijgt en de symptomen van milde hoogteziekte negeert of onderdrukt, kun je een ernstige vorm van hoogteziekte krijgen. Het vocht kan zich gaan ophopen in je longen of hersenen, waardoor je zelfs kunt overlijden.

Goede voorbereiding

Wanneer je last krijgt van hoogteziekte, is het enige wat je kan doen rust nemen en afdalen naar een niveau waarop de klachten verdwijnen. Wanneer je een vakantie in hooggebergte gepland hebt, is het aan te raden om je vooraf goed voor te bereiden. Een goede conditie kan er aan bijdragen dat je beter bestand bent tegen de ijle lucht in de bergen. Daarnaast is het belangrijk om tijdens je verblijf in de bergen de tijd te nemen om goed te acclimatiseren. Je kunt je lichaam aan de hoogte laten wennen door bijvoorbeeld niet te veel in één dag te stijgen, maar door om de paar dagen iets hoger te gaan. Daarnaast wordt het aangeraden om voldoende te blijven drinken en alcohol zoveel mogelijk te vermijden.

Bron| GGD, Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Ook interessant