Gezondheid

10x zó herken je een beginnende burn-out en hoe je het kunt voorkomen

10x-zo-herken-je-een-beginnende-burn-out-en-hoe-je-het-kunt-voorkomen.jpg

Stress kan ontstaan door een drukke periode op werk, veel afspraken of andere verplichtingen die veel tijd in beslag nemen. Een beetje stress kan goed zijn en zorgen voor betere prestaties, maar wanneer kun je deze stress een burn-out noemen? En op welke symptomen kun je letten?

Totale uitputting

Het krijgen van een burn-out gebeurt niet alleen bij ‘zwakke’ mensen: het kan de gezondste en actiefste persoon overkomen. Daarnaast valt het niet te onderschatten, de naam zegt het eigenlijk al: je bent volledig afgebrand. Zowel lichamelijk als mentaal. Tijdens deze periode is het ook ontzettend belangrijk om naar je lichaam te luisteren, het kan soms jaren duren voordat je lichaam is hersteld.

Nic Oosterveer, trainer en coach bij Mindtuning, heeft een paar tips om een beginnende burn-out te herkennen en te voorkomen:

1. Je hebt nergens zin in

Het kan iets simpels zijn zoals eten klaarmaken of iets groters zoals een deadline op werk, maar je hebt er simpelweg geen zin in. Oosterveer tipt om je te herinneren wat je graag als kind deed. Was het bijvoorbeeld schilderen, muziek maken, lekker buiten zijn of iets anders? Pak dat dan weer op. Iets doen waar je gelukkig van wordt geeft energie.

2. Je piekert veel

Piekeren is niet alleen een symptoom van een burn-out, maar ook een oorzaak. Je raakt verstrikt in een constante stroom van herhalende gedachten die niet oplossen. Het denken in cirkels en daar niet uit kunnen ontsnappen vraagt veel energie. Zo stop je met piekeren in acht stappen. 

3. Je kijkt alleen maar uit naar het weekend

Het is één ding om naar een bepaalde gebeurtenis uit te kijken, maar het wordt zorgelijk wanneer het weekend het enige is waar je voor leeft. ‘Thank god it’s Friday‘ is een leuk gezegde, maar wat je er eigenlijk mee bedoelt, is dat je tachtig procent van je leven stom vindt. Zo ben je de hele week bezig met naar het weekend toeleven, en in het weekend ben je alleen maar bezig met opkijken tegen maandag. Een beetje deprimerend, en op de lange termijn gevaarlijk. Je kunt deze gevoelens tegengaan door de dingen die je in het weekend zo leuk vindt, ook in je werkweek in te brengen. Ga in je pauze eens lunchen met een vriendin, of ga een keer naar de film in de avond. Je zal zien dat leuke dingen zo weer een onderdeel van je hele leven worden, en niet alleen van je weekend.

4. Je hebt weinig zelfvertrouwen

Een burn-out kan zorgen voor een enorme deuk in je zelfvertrouwen. Activiteiten die eerst makkelijk gingen, zijn ineens een stuk moeilijker. Het lijkt wel alsof je geen grip hebt op jezelf. Tip: schrijf elke dag drie successen van die dag op. Het maakt niet uit hoe groot of klein het succes is, elk succes is een succes. Als je dit elke dag doet, ontwikkel je een positieve mindset.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

5. Je bent snel boos

Je hebt het gevoel dat je emmer constant vol is en elke extra druppel laat het overlopen. Het onderdrukken van je boosheid put je nog meer uit, maar het nadenken over je boosheid vraagt ook veel energie. Hoe kom je uit die vicieuze cirkel? Probeer de aandacht die je stopt in deze boosheid te besteden aan andere dingen of mensen die het wel verdienen.

6. Je kunt niet stoppen met nadenken over werk

Betrap je jezelf erop dat je constant over werk aan het klagen bent, ook wanneer je vrij bent? Je collega’s zijn stom, je hebt het zo druk, je baas luistert niet naar je. In het moment zelf kan dit misschien voelen als een opluchting, maar op de lange termijn betekent dit dat je nooit niét met werk bezig bent. Probeer daarom buiten werktijd je problemen op werk los te laten, en zie je gevoelens van frustratie als een teken dat er misschien verandering nodig is.

7. Je kunt geen beslissingen maken

Moet ik dit wel of niet doen? Ga ik wel of niet naar de verjaardag van de buren? Doe ik het zo goed of moet het anders? Je blijft eindeloos nadenken over de beslissingen die je moet maken en wordt hier doodmoe van. Wanneer je het goede antwoord niet weet en blijft twijfelen, dan betekent dit dat beide oplossingen goed zijn. Tip: houd altijd een munt op zak. Ga ik wel of niet naar de verjaardag van de buren? Kop of munt. Zo verspil je je energie niet aan het eindeloos dubben en overwegen.

8. Je hebt een neiging tot verslaving

Je ontwikkelt een verslaving sneller wanneer je niet lekker in je vel zit. Een verslaving aan bijvoorbeeld drugs of alcohol komt vaak voort uit het ‘je goed willen voelen’. Achteraf merk je dat je helemaal niet lekkerder in je vel zit, integendeel zelfs.

9.  Je wordt geleefd door je telefoon

Heb je het gevoel dat je telefoon jouw leven beheerst, in plaats van andersom? Je hebt hem constant in de buurt liggen, checkt zonder na te denken om de paar minuten je mail, en hebt constant het gevoel dat je baas je kan bellen. Hierdoor kun je nooit volledig ontspannen en voel je constant een bepaalde stress, omdat je bang bent dat je iets mist. Hier kun je uiteindelijk compleet opgebrand van raken, dus het is belangrijk dat je onderzoekt waar die angst vandaan komt. Geef eventueel op je werk beter je grenzen aan als dat nodig is.

10. Je stelt alles uit

Uitstelgedrag is één van de grootste energievreters die bestaan. Probeer een actie niet vooruit te schuiven, maar direct te ondernemen. Zo krijg je de voldoening dat je het gelijk hebt gedaan en dat zorgt voor meer energie.

Op de site van Mindtuning staan nog twaalf andere symptomen en tips om een burn-out te herkennen en te voorkomen.

Herken je je in deze symptomen? Dan is het verstanding om professionele hulp in te schakelen. Maak een afspraak bij de huisarts of een andere specialist.

Bron | Women’s Health, Huffington Post
Beeld | iStock

Ook interessant