Hele gezin corona, behalve jij? Studie vindt nieuwe verklaring Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Hele gezin corona, behalve jij? Onderzoekers vinden nieuwe verklaring

Het hele gezin heeft corona, behalve jij. Hoe kan dat? Onderzoekers hebben daar een nieuw antwoord op gevonden. De kans is namelijk groot dat jij een hoger aantal T-cellen hebt.

En die ontdekking is veelbelovend voor de ontwikkeling van nieuwe coronavaccins.

Gezin met corona

Britse wetenschappers volgden voor het onderzoek gezinnen waarin iemand positief testte op corona (met een PCR-test). Zes dagen na de besmetting werden er bij alle mensen een bloedtest gedaan, en meerdere keren een PCR-test. Wat bleek? Mensen die ondanks hun besmette gezinslid negatief bleven testen, hadden één opvallend ding met elkaar gemeen: ze hadden een hoog aantal T-cellen. Dit zijn een specifiek soort afweercellen.

Lees ook:
Is een zelftest via je keel betrouwbaarder bij de omikronvariant?

T-cellen

“Die T-cellen waren opgewekt door een eerdere infectie met een ander coronavirus, zoals een doodgewoon verkoudheidsvirus“, legt infectioloog Ajit Lalvani uit aan Sky News. “Onze ontdekking suggereert dat onze T-cellen ons dus effectief beschermen tegen een besmetting met Covid-19.” Waarom die T-cellen dan zo goed beschermen tegen corona? Volgens de onderzoekers vallen de cellen de eiwitten binnenin het coronavirus aan. En dus niet het spike-eiwit aan de buitenkant, waarmee het virus onze cellen binnendringt. Dat laatste is wel hoe de huidige coronavaccins werken.

Lees ook:
Onderzoek wijst uit: cannabis kan coronabesmetting voorkomen

Betere coronavaccins

Wetenschappers noemen dit een belangrijke ontdekking, die kan helpen bij de ontwikkeling van betere coronavaccins. Vaccins die langere immuniteit en bescherming tegen huidige én toekomstige varianten van het coronavirus geven. Toch moet er nog meer onderzoek komen, oordelen de wetenschappers. “Vaccinatie is nog altijd de beste manier om je te beschermen tegen Covid-19.”

Bron | Het Laatste Nieuws, Sky News
Beeld | Getty

Faye HeijnisGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.