Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is wat de hele dag zitten met je billen doet

dit-is-wat-de-hele-dag-zitten-met-je-billen-doet.jpg

Veel van ons hebben een zittend beroep. Dit betekent vaak dat je meer dan acht uur per dag op een stoel zit. Helaas heeft een hele dag zitten niet alleen gevolgen voor je rug, maar krijgen ook je billen het zwaar te verduren.

Self Magazine schreef over de gevolgen van het te lang zitten op je billen.

Dit doet zitten met je billen

De houding die je aanneemt als je de hele dag achter een bureau zit is niet bevorderlijk voor de spierontwikkeling van je billen. Zodra je gaat zitten, worden je billen in de slaapstand gezet, met als resultaat platte billen. Dat de spieren in je billen in slaapmodus gaan, heeft ook voor andere delen van je lichaam gevolgen. Door de inactieve spieren van je billen worden je heupbuigspieren sterker waardoor je ruggengraat krom gaat staan. Dit zorgt vervolgens voor een verkeerde houding waardoor je rugpijn krijgt.

Bilspieren

Als de spieren van je achterste niet goed functioneren, kan dit zorgen voor zwakkere enkels en zwakkere knieën. Dit komt doordat je bilspieren het gewicht niet meer kunnen dragen, waardoor het zich naar beneden verplaatst. De spiermassa neemt af en volgens dr. Giordano wordt het steeds lastiger om je billen te trainen in de sportschool, vertelt hij aan Self Magazine. Het allerergste is wel dat de vorm van je billen drastisch kan veranderen. Je bloed doorstroomt namelijk slechter, waardoor je eerder cellulite krijgt.

Lees ook:
Déze acht tekenen kunnen erop wijzen dat je niet voldoende beweging krijgt

Je billen trainen

Als je de hele dag zit, kun je gemakkelijk je billen trainen met de volgende tips:

  1. Rechtop zitten
    Allereerst is het belangrijk dat je een goede houding aanneemt. Verstel je (bureau)stoel zodat je heupen hoger staan dan je knieën en je met platte voeten de grond kunt raken. Ontspan je schouders en zorg ervoor dat je onderrug goed ondersteund wordt. Zet je beeldscherm op ooghoogte, anders ga je hangen met je hoofd of te ver omhoog kijken. Zet je toetsenbord niet te ver weg en zorg ervoor dat je ellebogen zitten waar je tafel begint.
  2. Oefeningen
    Door regelmatig oefeningen zoals squats en lunges te doen, hoef je je geen zorgen te maken over de rondingen van je billen. In dit artikel staan een aantal work-outvideo’s met de beste oefeningen voor je billen.
  3. Knijpen
    Zorg ervoor dat je regelmatig opstaat, ook al is het maar om een kop thee of een snack te pakken. Houd je billen daarnaast actief door ze aan te spannen terwijl je zit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Self
Beeld | Getty Images

Margriet 05 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week: de leukste hobby’s voor binnen, 7x zelfmaken (van vest tot tas), een interview met minister Carola Schouten, rondkomen met minder en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant