Gezondheid

Heeft jouw kind een vitamine D-tekort?

heeft-jouw-kind-vitamine-d-tekort.jpg

Een flink deel van de kinderen in Nederland heeft een tekort aan vitamine D, aldus onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum. Hoe voorkom je dat jouw (klein)kind een tekort oploopt? Laat het lekker veel buiten spelen! En geef het eventueel extra vitamine D.

Van de duizenden 6-jarige kindjes die werden onderzocht, had een derde te weinig vitamine D in hun bloed. Van getinte of kinderen met een donkere huid had zelfs meer dan de helft een tekort aan vitamine D, een belangrijke vitamine voor sterke botten. Grootste boosdoeners: weinig buiten spelen en veel tv kijken.

Helpt gezond eten en buiten spelen?

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht, de huid maakt dit zelf aan als je buiten bent. Laat je kind dus zo veel mogelijk buiten spelen! Voor de vitamine D is een uurtje per dag zeker voldoende. Ook gezond eten telt mee. Vitamine D zit van nature in sommige voedingsmiddelen, zoals vlees en vette vis, zalm en makreel. Ook is het toegevoegd aan halvarine en bak- en braadproducten.

Hoe voorkom je een tekort bij je (klein)kind?

Hoewel genoeg buiten spelen en gezond eten helpt om vitamine D binnen te krijgen, is dit voor kleine kinderen van 0 tot 4 jaar en oudere kinderen met een getinte of donkere huid niet altijd voldoende. Daarom adviseert het Voedingscentrum alle kinderen van 0 tot 4 elke dag 10 microgram extra te geven. Dat kan in de vorm van druppels of tabletjes. Ook oudere kinderen en volwassenen met een getinte of donkere huid moeten extra vitamine D gebruiken. Hun huid haalt namelijk moeilijker vitamine D uit zonlicht.

Tips bij het buitenspelen

– Buiten spelen is méér dan alleen bewegen. Met leuke spelletjesideeën (zoals balspellen, speurtochtje, verstoppertje) wordt het vanzelf makkelijker om samen buiten te zijn of je (klein)kind te stimuleren om meer buiten te spelen!
– Kinderen kunnen alleen lekker spelen als ze zich veilig en geborgen voelen. Wat veilig voelt, verschilt per leeftijd.
– Wijs kinderen op gevaar, maar verbied niet te veel; in een veilige omgeving hoeft dat niet. Zo leert een kind zelf herkennen wat het wel en niet kan.
– Spreek (zeker als je zelf weinig tijd hebt) met andere ouders af wie wanneer toezicht houdt.
– Maak altijd vooraf duidelijke afspraken: binnen welke grenzen mag je (klein)kind zich zelfstandig bewegen? Bij wie kan het ook aankloppen, in geval van nood?
-Ideaal zijn speelplekken met voor elke leeftijd wat wils. Scherm het deel voor de kleinsten wel af.
– Maak kinderen weerbaar. Leer dat ze nooit iets tegen hun zin hoeven doen en bijvoorbeeld nooit in hun eentje met iemand meegaan. Ook een sport als judo vergroot de weerbaarheid.

En jijzelf…?

Mensen die extra vitamine D moeten gebruiken zijn:

– kinderen van 0 tot 4 jaar
– zwangere vrouwen
– vrouwen vanaf 50 jaar
– mannen vanaf 70 jaar
– kinderen en volwassenen met een getinte of donkere huidskleur
– mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze bijvoorbeeld ploegendiensten draaien of een hoofddoek of sluier dragen

Lees ook >

Heb jij extra vitamine D nodig?

Hoe belangrijk is vitamine D?

Bron | Voedingscentrum, tipswerkendeouders.nl

Ook interessant