Dit is waarom je het sneller koud hebt als je moe bent Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Heb je het sneller koud als je moe bent? Dit zegt een slaapexpert erover

Misschien herken je het wel: als je vermoeid bent, heb je het sneller koud. Je krijgt het met geen mogelijkheid warm en voor je gevoel maakt dit je nog vermoeider. Hoe kan het dat je het sneller koud hebt als je moe bent? En wat kun je daaraan doen? Slaapexpert Alies Coster zoekt het voor je uit.

Niet iedereen die het koud heeft is moe, en andersom. Maar er zijn wel veel mensen die het sneller koud hebben als ze vermoeid zijn. Het is dan ook echt zo dat vermoeidheid en kou elkaar versterken. Vermoeidheid ontstaat door een te korte nachtrust, of door een nachtrust van onvoldoende kwaliteit. En wanneer je moe bent, krijg je het sneller koud. Waar komt dat vandaan?

Vermoeidheid en kou

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de relatie tussen vermoeidheid en kou. Daar zijn verschillende theorieën uit gekomen. Een makkelijk te begrijpen oorzaak van de relatie tussen vermoeidheid en kou is dat het lichaam simpelweg te weinig energie heeft (of de resterende energie uitspaart) om het lichaam op te warmen wanneer het vermoeid is.

Andere theorieën geven lichamelijke processen de schuld van de relatie tussen kou en vermoeidheid. Er is bijvoorbeeld een theorie die zegt dat vermoeidheid zorgt voor een storing in het deel van de hersenen die de lichaamstemperatuur regelt.

De laatste oorzaak kan zijn dat slaap de schildklier ontregelt. Dit is het deel van je lichaam dat onder andere de warmteproductie reguleert. Het is verstandig om de huisarts te raadplegen als je denkt problemen te hebben met je schildklier.

Wat kun je doen?

Er zijn dus verschillende gedachtes over de relatie tussen vermoeidheid en kou. Wat we wel zeker weten, is dat het erg vervelend kan zijn als je het koud hebt door een slechte nachtrust. En wat kun je op dat moment doen? Het meest voor de hand liggende antwoord is natuurlijk ‘slapen’. Dit is alleen niet altijd de beste optie. Neem het voorbeeld van een powernap. Een powernap doe je het beste tussen 12 en 15 uur ’s middags. Het is ook belangrijk dat je niet langer dan 20 minuten slaapt in de middag, omdat dit anders ten koste kan gaan van je nachtrust.

Wanneer het niet het goede moment is voor een powernap, zijn er ook andere manieren waarop je het warm krijgt. Je kunt bijvoorbeeld een kop thee drinken, of in beweging komen. Het kan natuurlijk ook helpen een extra kledingstuk aan te trekken of de verwarming hoger te zetten.

Hoe voorkom je dat je vermoeid raakt?

Voorkomen is beter dan genezen. Het is niet alleen belangrijk dat je genoeg uren slaapt, maar vooral dat je voldoende kwalitatieve slaap krijgt. Dit bereik je door elke dag rond hetzelfde tijdstip op te staan. Op vrije dagen kun je daar het beste tot 1,5 uur van afwijken. Een donkere slaapkamer draagt daarnaast bij aan een goede nachtrust. Heb je een lichte slaapkamer? Dan zou een slaapmasker een uitkomst kunnen zijn. Als laatste helpt het om overdag voldoende daglicht te zien. Dat is zeker in de wintermaanden lastig, omdat veel mensen in het donker naar het werk gaan en in het donker thuiskomen. Een lunchwandeling kan in dat geval misschien een uitkomst bieden!

Over slaapexpert Alies Coster

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Alies CosterGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden