Gezondheid

Havermout of brood: wat kun je beter eten als je wilt afvallen?

havermout.png

Havermout behoort tot de volkoren granen en staat, net als volkorenbrood, in de Schijf van Vijf. Toch zijn er verschillen. Wat kun je beter eten als je wilt afvallen?

Havermout levert net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Toch zijn er twee belangrijke verschillen. Zo wordt aan brood jodium toegevoegd en aan havermout niet. Jodium zorgt ervoor dat je schildklier goed werkt. Eet je altijd havermout in plaats van brood, kan het zijn dat je te weinig jodium binnenkrijgt. Daarnaast ontbreekt het havermout van nature aan gluten, wat het een ideaal graanontbijt maakt voor mensen met een glutenintolerantie (coeliakie). Maar let op: alleen havermout met het officiële ‘Glutenvrij’-logo op de verpakking is gegarandeerd glutenvrij.

Hoeveel calorieën?

Kijk je echter naar het aantal calorieën, dan ontlopen brood en havermout elkaar nauwelijks. Een kale volkorenboterham telt 82 calorieën, een portie havermout (4 eetlepels, 20 gram) zit rond de 75. Hoe ‘slank’ of gezond je maaltijd is, wordt dus vooral bepaald door wat je op je boterham smeert of hoe je de havermout bereidt. En dat kan wél een groot verschil maken.

Havermoutpap of een boterham met kaas?

Zo levert een bord havermoutpap, gemaakt van 6 eetlepels havermout en 250 ml halfvolle melk, nog geen 230 calorieën. Daarentegen krijg je met twee volkoren boterhammen met halvarine en 40+-kaas (één voorgesneden plak voor twee boterhammen) 305 calorieën binnen. Maar roer je een eetlepel honing door je pap en gebruik je volle melk, dan ga je dáár weer dik overheen. Dan kun je misschien beter twee volkoren boterhammen met halvarine en hüttenkäse besmeren, rijk aan verzadigende eiwitten en slechts 245 calorieën.

Volkoren goed voor je cholesterol

Van haver is specifiek aangetoond dat het helpt het slechte LDL-cholesterolgehalte in je bloed te verlagen. Een laag LDL-cholesterol zorgt ervoor dat je minder risico hebt op hart- en vaatziekten. Maar ook volkorenbrood is goed voor je hart. In het algemeen verlagen alle volkorenproducten het risico op hart-en vaatziekten. Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld volkorenpasta, zilvervliesrijst en bulgur.

Bronnen | Voedingscentrum, Caloriechecker in Eetmeter
Foto | iStock

 

Ook interessant