Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wat is gezonder: een hard- of zachtgekookt ei?

ei-zachtgekookt-hardgekookt-margriet.jpg

Een uitgebreid ontbijt of een luxe brunch is eigenlijk niet compleet zonder gekookt eitje. Maar wat is eigenlijk gezonder: een hard- of een zachtgekookt ei? 

Slecht nieuws voor mensen die gruwen van een blubberig ei: dat blijkt volgens sommige onderzoeken toch echt het gezondst te zijn. Maar het Voedingscentrum denkt er anders over.

Vitaminen en antioxidanten

Amerikaanse onderzoekers stelden vast dat een ei zeventien tot twintig procent van z’n vitamine A verliest zodra het gekookt wordt. Ook het aantal antioxidanten zou erdoor verlagen. Hoe korter je je ei kookt, hoe meer vitaminen en antioxidanten je behoudt, luidt hun conclusie. En dus zou een zachtgekookt eitje volgens hen de betere optie zijn.

Lecithine

Ook de aanwezigheid van het stofje lecithine is volgens gezondheidssites een belangrijke reden om voor een zachtgekookt ei te kiezen. Die stof zou opgeslagen vet omzetten in energie en zo de vetverbranding stimuleren. Als je je ei te lang kookt, is de lecithine eruit verdwenen.

Eiwitten

Maar er klinken ook tegengeluiden die erop wijzen dat je juist voor een hardgekookt eitje moet gaan. Zo menen andere internationale experts dat je door een ei te koken sommige voedingsstoffen beter verteerbaar maakt. Zoals eiwit: uit dit onderzoek blijkt dat dit makkelijker te verteren is als het ei gekookt is. En eiwit is belangrijk voor de aanmaak en het behoud van bijvoorbeeld je spieren. Deze studie toont zelfs aan dat het menselijk lichaam 91 procent van de eiwitten in gekookte eieren kan opnemen en gebruiken, terwijl dat maar 51 procent is bij rauwe eieren. De hitte zorgt ervoor dat je sommige voedingsstoffen uit het ei beter op kunt nemen. Dat geldt naast eiwit ook voor biotine (vitamine B7), dat belangrijk is voor je haar en huid.

Salmonella

Ook het Voedingscentrum is niet zo happig op zachtgekookte eieren. Ze raden vooral kwetsbare groepen als kleine kinderen, ouderen, zwangeren en mensen met een verminderde weerstand aan om eieren goed gaar te koken en bakken. En goed gaar wil zeggen dat het eiwit en eigeel niet meer vloeibaar zijn. In eieren die niet goed gaar zijn, kan salmonella voorkomen. Het verhaal over lecithine is volgens het Voedingscentrum overigens niet waar.

Enfin: een eitje is het dus niet. De meningen van experts over hard- en zachtgekookte eieren lopen behoorlijk uiteen…

Bron| healthline.com, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant