Gezondheid

Grote portie of kleine portie? Je vuist vertelt je hoeveel je mag eten

portie.jpg

Vind jij het ook altijd zo lastig om te bepalen hoe groot een verstandige portie is? Voedingswetenschappers in Groot-Brittannië hebben nu een handige manier gevonden om te voorkomen dat je te veel eet. Je hebt het letterlijk zelf in de hand!

De portiegrootte van maaltijden en (fris)dranken in restaurants, snackbars en andere eetgelegenheden is de afgelopen jaren toegenomen. Terwijl ook het overgewicht in dezelfde periode is gestegen

Handige richtlijnen

Britse wetenschappers ontdekten dat consumenten behoefte hebben aan een simpele methode om porties goed af te meten. Door de grote portie die ze overal krijgen opgeschept, hebben consumenten vaak ook thuis de neiging meer klaar te maken. De wetenschappers kwamen daarom met een aantal handige richtlijnen. die je thuis bij het koken kunt gebruiken.

  • Portie pasta: twee handjes per persoon zijn voldoende.
  • Spaghetti: maak een rondje van je duim en wijsvinger ter grootte van een euro. De pasta die daartussen past, is genoeg.
  • Een handje rijst per één persoon is voldoende.
  • Groente voor één maaltijd past ook in je vuist, al mag je er van de meeste groenten ook best twee nemen.
  • Voor kaas geldt: snijd twee stukken ter grootte van je duimen.
  • Voor je ontbijt is het beter niet meer dan drie handen ontbijtgranen, muesli of granola in een kom te doen.
  • Aardappelen meet je voor de vuist weg: kiest net zo veel aardappelen als je vuist groot is.
  • Een stuk vlees mag niet groter zijn dan de helft van de helft van je uitgestrekte hand.

Kleine handen, grote handen

Volgens de wetenschappers maakt het niet uit of je grote of kleine handen hebt. Wie kleine handen heeft, is vaak ook kleiner, zo is de gedachte. En diegene heeft dus ook minder eten nodig. Toch is het nog steeds goed om zelf te blijven kijken en beoordelen of het genoeg is, zegt voedingswetenschapper Bridget Benelam tegen de BBC. “Dit zijn de richtlijnen voor gezonde volwassenen. Maar het kan zijn dat jij een andere balans moet vinden. Als je een fanatieke sporter bent, heb je bijvoorbeeld meer koolhydraten nodig.’’

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | metro.co.uk
Foto | iStock

Ook interessant