Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Elke dag een fruit- of groenteshot drinken: hoe (on)gezond is dat eigenlijk?

groenteshots-gezond.jpg

Je hebt ze vast wel in de supermarkt zien liggen: fruit- en groenteshots. Kleine flesjes met (vaak) een grote hoeveelheid groenten, zoals wortel, tarwegras of gember. Maar hoe gezond is zo’n groenteshot eigenlijk?

We vroegen het aan diëtist Desiré van der Kruk

Kijk naar de ingrediënten

Bij een ‘shot’ denk je misschien meteen aan sterke drank, maar dat hoeft niet. Tegenwoordig zijn fruit- en groenteshots hartstikke populair. Volgens de verpakking bevatten ze een grote hoeveelheid groenten en fruit, dus het lijkt gezond, maar is dat ook echt zo? “Hoe gezond een groente- en fruitshot is, ligt aan de ingrediënten”, vertelt diëtist Desiré van der Kruk. “Je moet er bijvoorbeeld op letten dat ze geen toegevoegd suiker bevatten.” Blijkt zo’n shot, net als veel kant-en-klare smoothies uit de supermarkt, voor een groot deel uit suikerklontjes te bestaan, dan is hij ineens een stuk ongezonder. 

Liever groente eten dan drinken

Het is daarnaast goed om je te realiseren dat het eten van groente en fruit vaak gezonder is dan het drinken ervan. Om een shot te maken, heb je behoorlijk wat ingrediënten nodig. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een glas sinaasappelsap, waar je al snel drie tot vier sinaasappels voor nodig hebt. Zou je die sinaasappels eten, dan zit je een stuk sneller vol. Volgens Van der Kruk is het eten van een heel ingrediënt gezonder dan het drinken van het sap. “Met geperste sinaasappelsap krijg je vooral suiker binnen en weinig vezels en andere gezonde voedingsstoffen. Bovendien zijn sommige voedingsstoffen, zoals vitamine C, gevoelig voor snijden en verhitten. Deze gaan dus deels verloren”, aldus de diëtist.

Lees ook:
Hoe (on)gezond is het om elke dag hetzelfde te eten als ontbijt of lunch?

Voordelen van een groenteshot

Een fruit- en groenteshot zónder toegevoegde suikers is dus best gezond, al kun je sinaasappels, spinazie, rode bieten en gember beter los eten. Toch heeft zo’n klein flesje volgens Van der Kruk ook voordelen. “Als je normaliter weinig groente en fruit eet, is een zo’n shot wel een stap in de gezonde richting”, vertelt ze. “De meeste Nederlanders krijgen niet genoeg groente binnen. Eén zo’n shot per dag kan dan een goede aanvulling zijn.” En het wegtikken van een groenteshot doe je – ondanks de soms heftige smaak – toch wat sneller dan het eten van een bord vol groente. Wil je aan de slag met groenteshots? Maak ze dan zelf, bijvoorbeeld met een slowjuicer. Zo weet je in elk geval wat erin gaat.  

Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant