Gezondheid

Groenten vers, uit blik of de vriezer: wat is het gezondst?

groenten-vers-blik-vriezer.jpg

Bij het kopen van groenten in de supermarkt, lijken de keuzes eindeloos. De verse varianten, in een blik, uit een pot of uit de diepvries. Waar moet je nou voor kiezen? En wat is het gezondst?

We leggen het hier uit.

Het Voedingscentrum adviseert om per dag 250 gram groenten te eten. Omdat er veel keuze is in de soorten groenten en de manier waarop ze verkocht worden, kan het soms lastig zijn een keuze te maken. Het liefst heb je waarschijnlijk de meest gezonde soort, die het minst kost. Omdat vers meestal duurder is, kan het fijn zijn voor een variant uit pot of uit de vriezer te gaan. Tenminste, als deze net zo gezond is.

Groenten uit diepvries

Groenten uit de diepvries zijn lekker lang houdbaar én het invriezen ervan heeft geen negatief effect op de voedingsstoffen. Sterker nog: de bevroren groente kan zomaar meer vitamines bevatten dan de verse variant. Wanneer groenten geoogst worden, verliezen ze namelijk al heel snel een deel van hun vitaminen en mineralen. Door ze zo snel mogelijk te blancheren en in te vriezen, blijven zoveel mogelijk stoffen behouden.

Extra toevoegingen

Groenten uit pot en blik zijn gezonder dan je waarschijnlijk dacht. In verhouding tot verse groenten, bevatten ze ongeveer hetzelfde aantal vitaminen. Het probleem is wel dat in pot en blik vaak extra toevoegingen zitten, zoals suiker en zout. Let daar dus goed op als je groenten uit pot en blik koopt, anders wordt het toch een stuk minder gezond.

Lees ook:
Hallo pompoenseizoen: dit zijn de gezondheidsvoordelen van pompoen

Uitzonderingen

Het maakt dus eigenlijk niet zo heel veel uit welke groenten je koopt, maar bij onderstaande groenten is het wel goed om er even op te letten.

  • Erwten
    Erwtjes uit de diepvries bevatten meer bètacaroteen (provitamine A) dan uit blik of verse groene rakkers
  • Tomaten
    Deze kun je het beste in blik kopen, omdat deze dan al een keer verwarmd zijn. Dit zorgt ervoor dat ze meer lycopenen bevatten en dat beschermt tegen hartkwalen en bepaalde vormen van kanker.
  • Spinazie
    De diepvries variant is hier de beste! Bevroren spinazie bevat namelijk vier keer zoveel voedingsstoffen als verse spinazie, zoals vezels, ijzer en calcium.
  • Maïs
    Wanneer je voor maïs gaat, kun je het beste voor de blik variant gaan. Maïs uit blik bevat namelijk meer carotenoïden, waaronder luteïne. Dit beschermt je lichaam tegen de effecten van vrije radicalen.

Het beste is dus om per groente te kijken of er grote verschillen zijn. Zijn deze er niet? Ga dan gewoon voor de soort die jij het lekkerst vindt óf die het beste is voor je portemonnee.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Women’s health, Libelle

Eenzaamheid is niet alleen een groot probleem onder ouderen, maar ook onder jongvolwassenen. Daarom heeft Margriet het initiatief Margriet Belbuddy’s in het leven geroepen: Margriet-vrijwilligers bieden een luisterend oor aan iedereen die wel een praatje kan gebruiken. Van maandag t/m vrijdag van 18.30 tot 22.00 zitten onze Margriet Belbuddy’s voor je klaar via 088 076 77 00. Kijk voor meer informatie op Margriet.nl/belbuddys.

Ook interessant