Gezondheid

Groenten grillen op de barbecue: hoe gezond is dat?

groenten-grillen-op-de-barbecue-hoe-gezond-is-dat.jpg

Naast het brede aanbod aan vlees tijdens een barbecue kun je ook verschillende groenten op het rooster grillen. Toch krijgen groenten al snel een donker tot zwart randje. Maakt dat groenten op de barbecue minder gezond of kunnen die verkoolde stukjes geen kwaad?

En wat is eigenlijk gezonder: groenten grillen of koken?

Zijn groenten op de barbecue gezond? 

Als je naast al het brood met dipjes, vlees en de nodige alcohol de barbecue toch een beetje gezond wil houden, kun je natuurlijk ook groenten op het rooster leggen. Daarbij is het belangrijk om groenten, net als rauw vlees, goed gaar te maken. Niet alleen voor de smaak, maar ook om mogelijke bacteriën te doden. De temperatuur van een barbecue is daar in principe hoog genoeg voor.

Wanneer de barbecue bij het braden van groenten net zo heet is als bij het berieden van vlees, worden alle aanwezige bacteriën gedood. Maar die hoge temperatuur zorgt ook al snel voor zwarte randjes op je groenten. Dit ziet er niet alleen onaantrekkelijk uit en smaakt niet heel lekker, maar blijkt ook nog eens niet heel goed voor je te zijn. Veel mensen weten wel dat verbrande eiwitten zoals bij vlees ongezond zijn, maar van groenten is dit een stuk minder bekend. Ook groenten met zwarte randjes kunnen kankerverwekkende stoffen bevatten. Vooral bij het bereiden van zetmeelrijke groenten zoals mais of zoete aardappels kan acrylamide ontstaan, een stofje dat in grotere hoeveelheden kanker kan veroorzaken. Het is dan ook verstandig om zwarte randjes ook bij groente te voorkomen of weg te snijden.

Meer vitamines

Groenten grillen op de barbecue is misschien zelfs wel een stukje gezonder te noemen dan koken. Dat komt omdat je bij het koken van groenten vitamines verliest. Deze lossen op in je kookwater. Daarnaast behoud je niet alleen meer voedingsstoffen wanneer je je groenten op de barbecue grilt. De natuurlijke suikers in sommige groenten zorgen ook nog eens voor een smaakverandering. Ze krijgen hierdoor een natuurlijk gekarameliseerd laagje, zonder dat je er zelf suiker aan hoeft toe te voegen. 

Lees ook: Heb je een barbecue op de planning staan? Déze vleessoorten zijn het gezondst

Zelf aan de slag

Wil je eens wat vaker groenten op de barbecue leggen? Zorg dan dat je groenten goed droog zijn nadat je ze onder de kraan hebt afgespoeld. Snij van één soort groente alles in gelijke stukken, zodat het tegelijk gaart. En smeer je groenten eerst rijkelijk in met olie, zodat je minder snel zwarte randjes krijgt. Het duurt ongeveer 15 minuten voor de meeste groenten gaar zijn en blijf tussendoor wel goed draaien. Dikkere groenten als wortels of broccoli kun je eerst ook even kort koken, zodat ze op de grill sneller klaar zijn. Je kunt je groenten eventueel ook in een barbecueschaal leggen, zodat ze niet tussen het rooster kunnen vallen. Zo voorkom je ook die donkere strepen, en hoef je deze dus niet van je groenten te snijden. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Gezondheidsnet, Het Voedingscentrum, Puur gezond
Beeld | iStock

Ook interessant