Gele of groene: deze kiwi's zijn het gezondst. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Groene of gele: deze kiwi's zijn het gezondst

Kiwi's zijn echte vitaminebommen. Er zit zelfs meer vitamine C in dan in een sinaasappel. Maar welke kun je nu het beste nemen: de groene of de gele? Een van de twee is namelijk nog nét een tikkeltje gezonder.

De groene kiwi is waarschijnlijk de kiwi zoals de meeste hem gewend zijn: harig en met een harde schil. Maar ineens lagen daar ook de gele kiwi's in de schappen, officieel de ‘golden kiwi’. Deze hebben een veel zoetere smaak.

Het ontstaan van gele kiwi's

Allereerst een feitje vanuit de natuur: binnen het plantenrijk is er sprake van geslachten. Binnen die geslachten bestaan soorten en binnen die soorten heb je dan weer rassen. Gele en groene kiwi's zijn ontstaan binnen een geslacht. Kortgezegd betekent dat dat de gele kiwi niet is gekweekt door mensen, maar vanuit de evolutie ‘vanzelf’ op natuurlijke wijze is ontstaan. Nu denk je misschien dat er alleen groene en gele kiwi's zijn, maar van beide bestaan diverse rassen.

De kans is groot dat je veel vaker groene kiwi's eet dan gele. Dat is waarschijnlijk niet toevallig, want gele kiwi's kun je niet het hele jaar door krijgen in de Nederlandse supermarkt. Een deel van het jaar wordt de gele variant vanuit Italië geïmporteerd: tussen november en februari. In de maanden maart en april zijn ze niet verkrijgbaar. Pas in mei worden ze weer geïmporteerd: dit keer vanuit Chili en Nieuw-Zeeland. Na september stopt deze toevoer en liggen er in oktober ook geen gele kiwi's in het fruitschap.

Groene of gele: deze kiwi’s zijn het gezondst

Nu misschien wel het allerbelangrijkste: welke variant is nu precies het gezondst? Veel mensen denken dat een groene kiwi gezonder is. Waarschijnlijk doordat mensen groen associëren met gezond. De gele kiwi is een stuk zoeter en lijkt daardoor misschien een tikkeltje minder gezond. Maar daar is niks van waar: alle kiwi's zijn een gezonde keuze, maar gele kiwi's zijn toch nog nét wat gezonder. Er zit namelijk meer vitamine C in dan bij zijn groene broertje. Als je 100 gram kiwi's koopt, zit er bij gele kiwi's 135 milligram vitamine C in. Bij groene kiwi's is dat 79 milligram. Een behoorlijk verschil dus. En zo'n bommetje vol vitamine C is ideaal om je immuunsysteem een boost te geven.

Bron | Metro, Het Parool

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden