Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Instagram

10x waarom je vaker grapefruit zou moeten eten of drinken

12x-waarom-je-vaker-grapefruit-zou-moeten-eten-of-drinken.jpg

Een grapefruit is een vrucht waarbij je misschien even moet ‘doorbijten’, maar achter de wat bittere en zure smaak houden tal van gezondheidsvoordelen zich schuil.

Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij.

1. Een echte dorstlesser

Grapefruits bestaan voornamelijk uit vitaminen en water. Versgeperst grapefruitsap is dan ook dé ideale dorstlesser voor na het sporten. Het smaakt niet alleen lekker fris, je brengt er ook meteen je vochtgehalte weer mee op peil.

2. Vitamine C-bommetje

In de winter kunnen we allemaal wel wat extra vitamine C gebruiken. Vitamine C beschermt namelijk je gezonde lichaamscellen en immuunsysteem en is daarom hartstikke goed voor je weerstand. Grapefruit bevat maar liefst 64 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Voel je een verkoudheid opkomen? Dan kun je een grapefruit eten, of deze persen en hier sap van drinken.

3. Voor een mooie huid

Grapefruits leveren belangrijke antioxidanten die verschillende voordelen hebben voor je gezondheid. De antioxidanten in de vrucht bestrijden afvalstoffen en gaan lijntjes, rimpels en vlekjes in de huid tegen. Ook beschermen ze de cellen tegen schade door vrije radicalen die schadelijke reacties in je lichaam veroorzaken, waardoor ze kunnen helpen om ziekten te voorkomen.

4. Goed voor de stoelgang

Omdat grapefruits veel water en vezels bevatten, worden de voedingsstoffen van de vrucht makkelijk door je lichaam getransporteerd. Lekker voor je stoelgang dus.

5. Goed voor je nieren

Wist je dat de bittere smaak van grapefruits afkomstig is van de stof naringenin? Onderzoek toont aan dat deze stof je kan beschermen tegen nierschade.

6. Goed voor je spierwerking

Grapefruits bevatten kalium, een mineraal dat goed is voor de spieren en het zenuwstelsel.

7. Zorgen voor goed humeur

Mocht je grapefruits nu écht niet lekker vinden, dan kan het al genoeg zijn om er af en toe aan te ruiken. Wetenschappers van de universiteit van Chicago ontdekten namelijk dat het ruiken aan deze vrucht een gunstig effect heeft op je emoties. Zo kan het helpen om nervositeit en lusteloosheid te bestrijden.

8. Verlaagt het cholesterolgehalte

Grapefruits bevatten pectine, een natuurlijk stofje dat het cholesterolgehalte verlaagt.

9. Goed voor de lijn

Een grapefruit is één van de fruitsoorten met de minste calorieën, en dus ook nog eens goed voor de lijn.

10. Bevat veel vitamine A

Vooral rode grapefruits bevatten veel vitamine A. Deze vitamine houdt je ogen, huid, slijmvliezen én botten gezond.

Bron | Santé
Beeld | Getty Images

Ook interessant