Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met déze gouden formule ga je volgens een slaapexpert ontspannen naar bed

dit-is-de-gouden-formule-voor-een-ontspannen-avondritueel.jpg

We weten allemaal dat het hebben van ontspanning voordat we gaan slapen helpt om relaxed in bed te liggen. En als we het doen, plukken we al snel de vruchten van ons avondritueel. Toch doen we niet altijd wat we weten en zegt ons hart weleens iets anders dan ons hoofd (of andersom). Wat maakt dat dit gebeurt, hoe ziet een gezond avondritueel eruit en hoe maak je er een makkie van?

Slaapexpert Alies Coster deelt haar tips.

Waarom een avondritueel?

Ik zeg altijd maar zo: goed slapen is niet louter een nachtelijk probleem, want alles wat we overdag doen heeft óók invloed op hoe we slapen. De dag afbouwen met een avondroutine is een belangrijke succesfactor als het gaat om het hebben van een fijne nachtrust. Voor kinderen vinden we dit de normaalste zaak van de wereld, maar voor onszelf kan tijd vrijmaken voor zo’n avondritueel (in ons toch al drukke leven) best een ding zijn.

En dat terwijl het aanhouden van zo’n routine vele voordelen heeft die je pas leert kennen als je het doet.  Zo bouw je bijvoorbeeld de spanning en onrust in je hoofd en lichaam af. Je geeft je systeem een seintje dat het tijd is om te gaan slapen, waardoor je de kans op nachtelijk gepieker aanzienlijk verkleint. Je slaapt hierdoor langer én dieper. Met andere woorden: je versnelt het in slaap vallen door van tevoren te vertragen. Bijkomend voordeel: je bent overdag fitter, energieker en je werkt efficiënter waardoor je ’s avonds weer makkelijker tijd inbouwt voor een avondritueel, met alle positieve gevolgen van dien. Win win!

Happy hour

Het uitvoeren van een avondritueel hoeft niet moeilijk of tijdrovend te zijn. Het kan juist fijn en handig zijn! Maak van je avondroutine een ‘mag-je’ in plaats van een ‘moet-je’ en noem het eens je happy hour. Benader het als de tijd voordat je naar bed gaat waarin je doet wat jou relaxed maakt. Geen werk, geen stress, alleen wat me-time. Zo klinkt het al een stuk plezieriger, toch?

Je bent vrij om je happy hour in te delen op de manier die jij wilt. Als het maar helpt bij ontspanning. Een aantal voorbeelden van de slaapexpert zijn: meditatie, journaling, de dag overdenken, lezen of muziek luisteren. Dat zijn typische activiteiten voor tijdens je happy hour, maar je kan ook buiten de box denken en het uur voor bedtijd vullen met een praktische of nuttige activiteit, zoals: strijken, kleding of ontbijt klaarleggen voor de volgende dag, nagels lakken of de hond uitlaten. Zorg er dan wel voor dat je daar genoeg tijd voor hebt, dus dat er geen druk achter ligt. Ten slotte kun je de tijd in je happy hour ook besteden aan tijd voor je partner. Neem samen de dag door, vertel elkaar wat je leuk vindt aan de ander of geniet van elkaars aanrakingen. Een fijne relatie draagt immers bij aan je slaapkwaliteit.

Meer lezen van Alies?
Dít kun je het beste doen als je partner later naar bed wil dan jij

Géén smartphone of Netflix

Maar let op: het scrollen door je smartphone of het kijken van een Netflix serie als happy hour activiteit kan ogenschijnlijk ontspannen aanvoelen, maar het prikkelt je hersenen om actief te blijven en past dus niet in een gezond avondritueel. Voor alle activiteiten die je doet tijdens je avondritueel werkt het daarnaast het beste als je ze één voor één doet (dus met aandacht en niet multitaskend) en in een donkere omgeving. Natuurlijk kun je een klein lampje aanhouden; dat is wel zo gemakkelijk.

Hoe maak je er een makkie van?

In de inleiding van dit blog kon je al lezen dat we niet altijd doen wat we wél weten. Zo legt slechts zes procent van de Nederlanders bijvoorbeeld zijn schermen weg voor bedtijd, terwijl 73 procent weet dat dit wél belangrijk is voor diepe slaap. En 67 procent van de Nederlanders gaat niet op regelmatige tijden naar bed, terwijl 78 procent van de mensen weet dat het helpt om beter te slapen. Je ziet dus: weten wat je moet doen om goed te slapen is niet altijd voldoende om je verder te helpen. Alleen het máken van gezonde keuzes zal op den duur bergen verzetten.

Twee tips voor een gezond avondritueel:

  1. Schrijf je doelen op! Het opschrijven van je doelen geeft je namelijk 42 procent meer kans om ze daadwerkelijk te behalen. Ambiguïteit is de vijand van succes. Door je droom op te schrijven, word je gedwongen om duidelijk en specifiek te zijn over wat je wilt. Een simpele manier dus, om gefocust te blijven en je happy hour vanavond wél in te zetten.
  2. Denk klein! Uiteraard geldt vaak het principe dat meer ontspanning beter is, maar ook geldt dat íéts beter is dan niets. Verwacht niet van jezelf dat je meteen een uur kan missen. Begin met vijf of tien minuten en breid dit uit naar wat praktisch mogelijk is en wat goed voelt voor jou. Maak het jezelf makkelijk door een wekker in te stellen waarop je avondroutine begint en zorg dat je van tevoren al een activiteit hebt gepland die je tijdens je happy hour gaat doen. Slaap lekker vanavond!
alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant