Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Afvallen? 5 motivatie do’s en don’ts

motivatie-afvallen.png

Als je wilt afvallen is de juiste motivatie belangrijk. Maar wat moet je nu wél en wat juist níet doen om je doel te bereiken? 5 motiverende do’s en don’ts!

Niet doen: te streng zijn

Een van de belangrijkste oorzaken waardoor mensen snel de handdoek in de ring gooien tijdens het afvallen, is dat ze te streng zijn voor zichzelf. Jezelf straffen voor het feit dat je een misstap hebt begaan, zoals het eten van een stuk chocolade of een rol koekjes, heeft juist vaak een negatief effect. Hierdoor ga je emotie-eten of je gedrag compenseren door helemaal niet meer te eten of laxeermiddelen te nemen. En dat is ook niet gezond.

Doen: alle successen vieren

De meeste mensen belonen zichzelf als ze hun streefgewicht behaald hebben, maar het is belangrijk om op de weg ernaartoe ook je successen te vieren. Bijvoorbeeld als je al een aantal weken bewust op de suikers let, je meer groente en fruit eet of het sporten weer hebt opgepakt. Het zijn allemaal momenten die de basis vormen van je succes op de lange termijn. Verwen jezelf daarom met een abonnement op een tijdschrift, een mooie bos bloemen of een lekker etentje.

Niet doen: focussen op je gewicht

Als je wilt afvallen, focus dan niet te veel op het getal op de weegschaal. Natuurlijk is de weegschaal belangrijk om je vorderingen te peilen, maar het verliezen van centimeters en het verkrijgen van meer spiermassa zijn net zo belangrijk. En wat te denken van een gezonde leefstijl? Als je eenmaal gezond eet, is dat veel belangrijker voor je algehele gezondheid dan het getal dat op de weegschaal verschijnt.

Doen: positieve support zoeken

Het belang van iemand die je steunt tijdens het afvallen is van groot belang, maar in de meeste gevallen word je juist omringd door mensen die vinden dat je niet hoeft af te vallen. Denk aan een echtgenoot die toch met een pizza aan komt zetten of een vriendin die baalt als je weer een taartje overslaat. Zoek daarom iemand die je positief steunt. Dit hoeft niet per se iemand in je omgeving te zijn, maar kan ook iemand op afstand zijn. Denk aan een forum of Facebookgroep voor vrouwen die ook willen afvallen of gezonder willen leven, zoals Gezond eten & leven van Margriet.

Niet doen: onrealistische verwachtingen hebben

Zorg ervoor dat je geen onrealistische verwachtingen hebt over hoe snel je op een bepaald gewicht moet zijn. Hoe ouder je bent, hoe langzamer het afvallen gaat. En wat zijn een paar extra weken op een mensenleven voor een blijvend resultaat?

Ook interessant