Gezondheid

Hoe slecht slapen ervoor kan zorgen dat afvallen maar niet lukt

slapen-afvallen-margriet.jpg

Als je wat kilo’s kwijt wilt, denk je waarschijnlijk meteen aan gezond eten en voldoende bewegen. En hoewel die twee dingen heel belangrijk zijn, moet je er eigenlijk nog één bijzetten: ook goed en voldoende slapen is essentieel als je wilt afvallen.

We leggen uit hoe dat precies zit.

Te weinig nachtrust

Gemiddeld zou een gezonde volwassene zo’n zeven tot negen uur per nacht moeten slapen, maar veel van ons blijken dat niet te halen. Uit onderzoek van het Erasmus MC blijkt dat de gemiddelde slaapduur krap zeven uur is. Tien procent van de Nederlanders tussen de 26 en 64 jaar oud slaapt zelfs minder dan zes uur.

En dat is niet zonder gevolgen: niet genoeg nachtrust krijgen heeft invloed op je hersenen, de gezondheid van je hart én dus op je gewicht. Mensen die niet genoeg slapen hebben vaak meer lichaamsvet en lopen een grotere kans op obesitas. Ook is het voor mensen die weinig slapen moeilijker om af te vallen dan voor hen die wél voldoende nachtrust krijgen, zelfs wanneer zij exact hetzelfde dieet volgen. Er zijn verschillende verklaringen voor waarom niet genoeg slapen invloed heeft op je gewicht en of je kunt afvallen.

Hongerhormonen

Eerst kijken we naar hormonen: slapen heeft namelijk invloed op twee verschillende hormonen die te maken hebben met hoeveel trek je hebt. Het gaat om ghreline en leptine. Ghreline zorgt ervoor dat we trek krijgen en wordt daarom ook wel het hongerhormoon genoemd. Leptine is juist het hormoon dat ons lijf aanmaakt wanneer we vol zitten en zorgt dat we niet meer willen eten.

Uit onderzoek blijkt dat niet voldoende slapen zorgt voor een grotere hoeveelheid ghreline in je bloed, terwijl de hoeveelheid leptine juist afneemt. Door die combinatie heb je dus veel meer trek, waardoor je na een korte nacht vaak (onbewust) meer én vaker eet. Omdat je meer eet, kan korter slapen op die manier dus zorgen dat afvallen een stuk lastiger wordt.

Lees ook
Déze tien voedingsmiddelen versnellen je stofwisseling (en helpen met afvallen)

Zin in zoetigheid

Maar niet alleen hebben we meer trek, we krijgen ook meer zin in ongezonde tussendoortjes na een kort nachtje. Uit onderzoek blijkt dat we meer behoefte hebben aan stimulatie van onze gelukshormonen als we maar weinig uren slapen. En wanneer maak je die aan? Juist, wanneer we iets lekkers eten zoals chocolade, taart, cake of iets zoets vol met koolhydraten. Niet echt dingen die je wilt eten als je wat kilo’s kwijt wilt. Als je wilt afvallen door gezonder te eten, is slapen dus óók heel belangrijk.

Insuline

Als laatste zorgt slecht slapen ervoor dat je stofwisseling een stuk trager wordt, vooral als het aankomt op suiker en snelle koolhydraten. Dat zit zo: wanneer je eet maakt je lichaam insuline aan, een hormoon dat je lichaam helpt om suikers (en dus koolhydraten) te verteren. Wanneer je te weinig uren slaap hebt gehad zijn je cellen minder gevoelig voor insuline, waardoor je lichaam minder actief reageert en je minder van die suikers kan verbranden. Daardoor ontstaan er schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je meer trek krijgt en dus meer eet. Af en toe een slechte nacht zal je niet zo beïnvloeden. Maar op de langere termijn kan dit ervoor zorgen dat je aankomt én kan het leiden tot prediabetes of diabetes type 2.

Beter slapen

Drie verschillende redenen waarom niet genoeg slapen ervoor kan zorgen dat je zo moeizaam kunt afvallen. Op zoek naar tips om beter te slapen? Die vind je in deze artikelen:

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel hier.

Bron | The Conversation, Volksgezondheid en Zorg
Beeld | iStock

Ook interessant