Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Goed om te eten vanaf je 40ste, 50ste en 60ste levensjaar

vrouw-banaan.jpg

Op je zestigste heb je andere voedingsstoffen nodig dan op je veertigste. Het is belangrijk dat je in elke levensfase eet wat goed voor je is. Maar hoe doe je dat?

Als veertiger 

Druk, druk, druk. Als veertiger houd je vaak meerdere ballen in de lucht: je zit midden in je carrière, hebt een druk sociaal leven en ook thuis is het meestal een drukke bedoening met je gezin. Sporten? Geen tijd! Ontspannen? Wat is dat? Juist in deze fase is het belangrijk om goed op je voeding te letten. Al was het maar om te voorkomen dat je later last krijgt van de schade die je nu ‘aanricht’. Als je gezond eet, krijg je over het algemeen voldoende mineralen binnen die goed zijn voor de bloeddruk en ontspanning, maar soms kan het geen kwaad om je magnesium- en kaliumvoorraad aan te vullen. Bananen zijn rijk aan beide. Eén banaan van 150 gram levert 42 microgram magnesium. Dat is veertien procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) magnesium en ongeveer zeventien procent van de ADH kalium.

Als vijftiger

Boven de vijftig gaat bij bijna iedereen de kwaliteit van de darmflora achteruit. Dat kan bijvoorbeeld komen door de leefstijl die we er in voorgaande decennia op na hebben gehouden. Hoe dan ook gaan de spijsverteringsorganen minder goed functioneren. De maagzuurproductie kan afnemen, waardoor een tekort aan maagzuur ontstaat. Daardoor blijft voedsel lang in de maag hangen. Ook de werking van de pancreas (alvleesklier) gaat achteruit, wat ervoor zorgt dat eiwitten en vetten niet goed worden verteerd. Door die minder goede werking slaat de balans tussen goede en slechte bacteriën in je darmflora om in het voordeel van de bad guys. Dat geeft allerlei klachten en verhoogt het risico op verschillende ziektes. Je darmflora vormen namelijk een belangrijk onderdeel van je immuunsysteem. Om de goede bacteriën te ondersteunen, kun je dagelijks een probioticum nemen. Kijk goed op de verpakking. Producten in het zuivelschap van de supermarkt bevatten vaak veel suiker. En daarmee bewijs je je darmflora juist géén dienst. Drink liever geen alcohol en niet te veel koffie.

Als zestiger

Vanaf ons zestigste ligt het risico van vermoeidheid op de loer. Eet daarom voldoende vlees. Vlees barst van de B-vitamines (B1, B6 en B12). Een tekort aan deze vitamines zorgt voor verminderde concentratie en vermoeidheid. Zeker wie medicijnen slikt (iets wat onder zestigers veelvuldig voorkomt) moet goed op zijn vitamine B-inname letten. Medicijnen kunnen invloed hebben op de opname van vitamines. Andersom is ook mogelijk: vitamines beïnvloeden soms de werking van een medicijn. Langdurig gebruik van maagzuurremmers vergroot bijvoorbeeld de kans op een vitamine B12-tekort. Kijk bij twijfels in de bijsluiter en/of overleg met je arts.

Ook leuk om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bekijk ook

Beauty by Carmen: Welke kwast gebruik je waar?

Ook interessant