Gezondheid

Goed nieuws: truffels zijn gezond (en wél om deze 5 redenen)

truffels.jpg

Begin jij spontaan te kwijlen bij de gedachte aan een bordje truffelpasta? En is truffeltapenade jouw favoriete smeersel voor op stokbrood? Dan ben je gezonder bezig dan je denkt: truffels bevatten namelijk aardig wat gezondheidsvoordelen!

Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij.

Wat zijn truffels?

Voordat we het hebben over de gezondheidsvoordelen, is het belangrijk om uit te leggen wat truffels zijn. Truffels vallen onder de categorie zwammen. Ze groeien onder de grond in onder andere Frankrijk, Italië, Kroatië en China, waar ze hun kenmerkende smaak én aroma ontwikkelen. Hoewel er verschillende truffelsoorten zijn, zijn de zwarte winter- en herfsttruffel en de zwarte en witte zomertruffel toch wel het bekendst. Deze laatste is ook meteen het meest gewild en duurste van allemaal. Daarnaast heb je ook nog Chinese truffels die een stuk goedkoper zijn. Maar deze hebben veel minder smaak.

Lees ook: rijst of quinoa: wat is de meest gezonde keuze?

Waarom zijn ze zo duur?

Als je weleens truffels hebt gegeten, dan weet je dat ze allesbehalve goedkoop zijn. Hoewel de prijs van truffels sterk varieert, betaal je zo’n 2000 euro per kilo voor de Europese variant. Doordat de groei van truffels afhankelijk is van verschillende externe factoren zoals seizoen en ecologische interactie, zijn ze een stuk zeldzamer dan bijvoorbeeld paddenstoelen. Daarnaast zijn ze ook nog eens moeilijk te kweken, waardoor de prijs ook wat hoger ligt.

Gezondheidsvoordelen van truffels

Er hangt dus een aardig prijskaartje aan, maar eerlijk is eerlijk: dat is de smaak dubbel en dwars waard! En wat veel mensen niet weten, is dat truffels ook nog eens veel gezondheidsvoordelen hebben. Onderzoek van de universiteit van Novi Sad wijst bijvoorbeeld uit dat sommige truffelsoorten antioxidanten bevatten en dat witte truffels ook nog eens ontstekingsremmende eigenschappen te hebben. Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen die schade kunnen veroorzaken aan je gezondheid, terwijl ontstekingsremmende eigenschappen je weer beschermen tegen allerlei ziektes.

Daarnaast zouden truffels ook nog eens de volgende gezondheidsvoordelen hebben:

  • Ze bevatten relatief veel fosfor en calcium (deze 2 mineralen geven stevigheid aan je botten en tanden)
  • Ze zijn van nature suikervrij
  • Ze bevatten nauwelijks vet (0,5 gram per 100 gram truffel)
  • Ze bevatten veel eiwitten (eiwit levert calorieën en aminozuren, deze laatste zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen).

Addertje onder het gras

Om ervoor te zorgen dat je van deze gezondheidsvoordelen kunt profiteren, is het wel belangrijk dat je verse truffel eet en geen gerechten of producten die op smaak zijn gebracht met kunstmatig aroma (wat vele malen sterker, maar ook minder verfijnd is). Daarnaast moet je ook nog eens flinke hoeveelheden truffel eten, wat betekent dat je uiteindelijk aardig diep in je buidel moet tasten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Sciencedirect, Mens & gezondheid
Beeld | iStock

Ook interessant