Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wil je glanzend en gezond haar? Dít kun je het beste wel en niet eten

gezond-haar-dit-kun-je-het-beste-wel-en-niet-eten.jpg

We zijn dagelijks druk in de weer met verschillende verzorgingsproducten om ons haar stralend en gezond te houden. Maar wist je dat voeding ook invloed heeft op de gezondheid van je haar?

Dít kun je het beste wel en niet eten om je haar gezond en stralend te houden.

Eiwitten voor gezond haar

Je haar bestaat voornamelijk uit eiwitten, dus deze zijn essentieel om je haar glanzend te houden. Als je er te weinig van binnenkrijgt, is er ook niet genoeg aanwezig voor de haarzakjes. Het resultaat? Droog en breekbaar haar. Voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen eten is dus erg belangrijk voor je haar. Vlees, gevogelte, vis, bonen en peulvruchten zijn rijk aan eiwitten. En vergeet niet af en toe een ei te eten.

Oesters

Je moet ervan houden, maar wist je dat oesters een goede bron van zink zijn? Dit materiaal houdt de haarklieren, die talg produceren, in stand. Dit voorkomt dat je haar droog en broos wordt. Ook bevatten oesters eiwitten die je haar een extra boost geven, waardoor het meer gaat glanzen.

Omega 3-vetzuren

Om haaruitval te voorkomen zijn omega 3-vetzuren onmisbaar voor je haar. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 3-vetzuren zijn: zalm, walnoten, avocado’s en pompoenpitten.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is rijk aan eiwitten, maar bevat ook vitamine B5. Deze vitamine verhoogt de bloedtoevoer naar je hoofdhuid, waardoor je haar sneller groeit. Ook gaat vitamine B5 haarverlies en uitdunning van je haar tegen. Je komt deze vitamine dan ook vaak in haarproducten tegen, onder de naam pantotheenzuur.

Lees ook:
Feit of fabel: is koffie goed voor je haar?

Spinazie

Niet alleen Popeye, maar ook je haren worden sterker van een portie spinazie. De bladgroente is rijk aan ijzer (maakt je haren sterker) en zink (houdt je haarzakjes sterk). Als extra bonus bevat het ook kalium en calcium; voedingsstoffen die je haar gezond houden. Eet dus regelmatig een bordje spinazie, dan ziet je haar er gezond uit én breekt het minder snel af.

Zoete aardappel

Zoete aardappel zit vol bètacaroteen en dat houdt je hoofdhuid gezond. Daarnaast zou de vitamine A in zoete aardappel de haargroei versnellen. Mooi meegenomen, toch?

Mandarijnen

Deze fruitsoort bevat veel vitamine C, vitamine A en vitamine B12. Al deze stoffen zijn belangrijke bouwstenen voor gezond haar. Vitamine C  helpt je lichaam meer collageen te produceren en vitamine A hydrateert je haar. Mandarijnen bevatten ook B12, een vitamine die ervoor zorgt dat je haar minder snel grijs wordt.

Amandelen

Het is niet voor niets dat er in veel haarverzorgingsproducten amandelolie zit. Amandelen bevatten namelijk veel voedingsstoffen die goed zijn voor je haar. Een klein kopje amandelen geeft je bijna de helft van de aanbevolen hoeveelheid vitamine E en mangaan, die allebei de haargroei stimuleren.

Lees ook:
Deze notensoort helpt mogelijk om rimpels te herstellen

Kaneel

Kaneel bevat een stof die je bloedsomloop stimuleert. En doordat er meer zuurstof door je bloedbanen gaat, krijgt ook je hoofdhuid meer zuurstof. Dat zorgt ervoor dat je haargroei wordt gestimuleerd.

Vermijden voor gezond haar: suiker

Dat het slecht is voor de lijn hoeven we je niet meer te vertellen. Maar suiker kan ook een negatief effect hebben op je haar. Het vertraagt namelijk de opname van eiwitten in je lichaam, en dat is – zoals we je hierboven vertelden – essentieel voor gezonde lokken.

Alcohol

Ook alcohol kan ervoor zorgen dat je haar niet glanst. Het vermindert de hoeveelheid zink in je lichaam en droogt het uit. Daardoor droogt ook je haar uit en wordt het breekbaar.

Makreel

Alles waar ‘te’ voor staat is niet goed, en dat geldt ook voor makreel. De vette vis bevat namelijk kwik, dat ervoor kan zorgen dat je haar uitvalt. Hoe groter de vis, hoe meer kwik erin zit. Het advies is dan ook om altijd even goed het etiket te lezen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Diëten

Als je lichaam voortdurend een tekort heeft aan vitaminen en mineralen heeft dit ook invloed op de gezondheid van je haar. Met een strikt dieet beschadig je de algehele gezondheid van je haar. Na afloop heeft het maanden nodig om weer te herstellen.

Bron | Goedgevoel.be, Marie Claire
Beeld | iStock

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant