Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kipfilet of toch een biefstukje: wat is het gezondste vlees om te eten?

kipfilet-of-toch-een-biefstukje-wat-is-het-gezondste-vlees-om-te-eten.jpg

Wel of geen vlees? Biefstuk, kipfilet of toch varkenshaas? Bij de slager en in de supermarkt is de keuze vaak reuze. Maar wat is nou de gezondste optie als het komt tot vlees?

In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum wordt vlees genoemd als onderdeel van een gezond voedingspatroon, mits je rekening houdt met de mate waarin je het eet en de verschillende soorten waaruit je kunt kiezen. De ene optie is namelijk een stuk beter dan de ander, en het is ook bekend dat te veel vlees eten risico’s voor de gezondheid met zich meebrengt.

Is vlees gezond?

Vlees is rijk aan allerlei vitaminen, denk bijvoorbeeld aan vitamine B1, B2, B6 en B12: stoffen die essentieel zijn voor je lichaam.  Daarnaast zit er ook het mineraal zink in, net als ijzer en vitamine A. Naast die voedingsstoffen bevat vlees van nature veel eiwitten. Vooral als je voor een magere variant gaat, kan het daardoor volgens het Voedingscentrum prima in een gezond eetpatroon passen.  

Maar hoewel we weten dat vlees dus best een aantal gezondheidsvoordelen heeft, is er ook voldoende wetenschappelijk bewijs om te zeggen dat er een link is tussen het eten van rood vlees – en vooral bewerkt vlees – en het risico op bepaalde ziekten. Zo neemt de kans op darm- en longkanker aanzienlijk toe als je elke dag meer dan 100 gram rood vlees eet, en ook het risico op een beroerte en diabetes type 2 nemen toe na het eten van veel bewerkt (rood) vlees.

Het gezondste vlees

Onbewerkt, mager vlees is daarbij de gezondste optie, dat je het beste met mate kunt eten. Het officiële advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan niet meer dan 300 gram rood vlees moet zijn. Bij rood vlees kun je bijvoorbeeld denken aan een biefstuk of varkensvlees; bij wit vlees gaat het om kip of ander gevogelte.

Onbewerkt vlees betekent natuurlijk niet dat je het zelf niet mag kruiden en bakken, maar het gaat om vlees dat je in de supermarkt onbewerkt koopt. Daaraan zijn voor de verkoop geen toevoegingen of bewerkingen aan gedaan. Gesneden of gemalen vlees valt trouwens wel onder het ‘onbewerkte vlees’, omdat dit nog wel puur vlees is. Bij onbewerkt en mager vlees kun je bijvoorbeeld denken aan kipfilet, kalkoenfilet, biefstuk, magere runderlappen, varkenshaas, varkensfiletlapjes, hamlap en mager lamsvlees.

Bewerkt vlees minder gezond

Bij bewerkt vlees kun je denken aan hamburgers, worst, paté, vleeswaren en snacks. Deze producten zijn voorafgaand aan de verkoop behandeld om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door middel van roken, zouten, drogen en of het toevoegen van conserveringsmiddelen. Het consumeren van deze producten kun je beter beperken tot een enkele keer per week, en vaker gaan voor het gezondste vlees als kipfilet of biefstuk.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) classificeert deze voedingsmiddelen namelijk als ‘kankerverwekkend’. Ze stellen dat er voldoende overtuigend bewijs is dat het eten van bewerkt vlees en vleeswaren kanker kan veroorzaken. Hierom kun je dit dus beter in beperkte mate eten om de risico’s te verkleinen. Of iemand daadwerkelijk kanker ontwikkelt hangt af van veel meer factoren, zoals erfelijke aanleg, roken en andere voedingsgewoonten. Ook zijn andere kankerverwekkende gewoonten, zoals roken, vele malen groter.

Eten zonder vlees

Maar het Voedingscentrum zegt ook dat het goed is om te minderen met zelfs het gezondste vlees. En gezond eten zonder vlees of met minder vlees is niet moeilijk. Of je het nu doet voor je gezondheid, het milieu of de dieren: vlees is heel goed te vervangen. Dat kun je bijvoorbeeld goed doen met peulvruchten, soja of noten, maar ook met de steeds meer verkrijgbare vegetarische vleesvervangers. Dat is lekker voor de afwisseling, duurzaam en gezond. Let er dan vooral als je start met een vegetarisch dieet wel op dat je genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt. Dat is tegenwoordig gelukkig helemaal niet zo moeilijk meer, met alle goede alternatieven.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Ook interessant