Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít zijn de redenen waarom je vaker walnoten aan je gerecht wilt toevoegen

gezondheidsvoordelen-walnoten-eten.jpg

Dat noten gezond zijn, is natuurlijk niets nieuws. Noten bevatten namelijk belangrijke voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te blijven. Denk bijvoorbeeld aan vezels, eiwitten, ijzer en onverzadigd vet. Maar wist je dat walnoten nog nét even iets gezonder zijn dan de meeste andere noten? En hoe goed zijn ze nou echt voor ons? Hoog tijd om de gezondheidsvoordelen van walnoten eens even op een rijtje te zetten.

..zodat je dit brainfood dagelijks mee gaat nemen in je gerechten.

Gezondheidsvoordelen van walnoten

1. Bevordert goede stoelgang

Wanneer je dagelijks een handjevol walnoten toevoegt aan je ontbijt, bevordert dit je natuurlijke stoelgang. Walnoten zitten namelijk bomvol niet-oplosbare vezels. Die nemen vocht op wat ervoor zorgt dat je geen last krijgt van obstipatie.

2. Verbetert de nachtrust

Normaal maakt je lichaam zelf melatonine aan dat ervoor zorgt dat je moe wordt en in slaap valt. Wanneer je het lastig vindt om in slaap te vallen, probeer dan eens een handjevol walnoten bij je avondeten. Walnoten bevatten namelijk natuurlijk melatonine, waardoor je sneller in slaap kunt vallen. En als kers op de taart zorgt het eten van walnoten voor een lagere bloeddruk waardoor je je sowieso meer ontspannen voelt.

Lees ook: Neurologen zijn het erover eens: dit is zonder twijfel de gezondste snack voor je hersenen

3. Goed voor je hersenen

Walnoten worden ook wel brainfood genoemd. Niet alleen omdat die bochten en rimpels lijken op hersenen, maar ook omdat ze daadwerkelijk goed zijn voor je brein. Walnoten bevatten namelijk een hoge dosis Omega 3-vetten, die het brein helpen functioneren. Recent nog toonde een studie aan dat walnoten het eiwit kunnen afbreken dat in verband wordt gebracht met Alzheimer. Daarnaast zit er foliumzuur in walnoten en dat is goed voor je concentratie. Prima snack dus tijdens het lezen van een boek.

4. Bevatten antioxidanten

Er is nog een reden waarom walnoten gezond zijn, ze bevatten namelijk veel antioxidanten, zoals vitamine E. Deze kunnen cellen en weefsel in je lichaam beschermen tegen vrije radicalen. En wist je dat vitamine E een belangrijke rol speelt bij de bescherming tegen vroegtijdige huidveroudering?

5. Goed voor botten en spieren

Walnoten bevatten namelijk een hoge concentratie magnesium en dit helpt bij het verbeteren van je stofwisseling, maar ook je botten en spieren. De essentiële vetzuren in walnoten verbeteren de opname en afzet van calcium, terwijl er minder calcium via de urine wordt uitgescheiden. Met als resultaat dat je botten sterker worden.

Lees ook: Hoe je de kans op dementie verkleint door noten te eten

6. Verlaagt cholesterol

Walnoten zijn een bron van essentiële vetten die de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten verlagen én, ook heel belangrijk, het cholesterol verlagen. De omega-3 vetzuren in walnoten helpen om het LDL-cholesterolgehalte, dat niet goed is voor je bloedvaten, te verlagen. Ook helpen walnoten het goede cholesterol (HDL) te verhogen. Je lichaam kan dit vetzuur niet zelf maken en dit moet je dus via je voeding binnenkrijgen. Het eten van walnoten helpt ook je vet te verbranden. Dit komt ook door de omega-3 vetzuren. Bovendien zorgt het eten van walnoten snel voor een vol gevoel. Zo blijf je beter op gewicht. Klinkt goed, toch?

Last but not least: naast dat walnoten enorm gezond zijn, zijn ze natuurlijk vooral heel erg lekker. Een zakje walnoten op zak hebben is dus altijd een slim idee.

Bron | De Telegraaf, Voedingscentrum.nl
Beeld | Getty Images 

Ook interessant