Gezondheid

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van staand werken

dit-zijn-de-gezondheidsvoordelen-van-staand-werken.jpg

We brengen een groot deel van de dag zittend door. En uit steeds meer onderzoeken blijkt dat dat heel slecht is voor onze gezondheid. Niet voor niets wordt zitten ook wel het nieuwe roken genoemd. Om daar iets aan te doen hebben veel moderne kantoren tegenwoordig een zit-sta bureau.

We zijn in Nederland echt een zitvolk. 45,6 procent van de Nederlanders, ouder dan vijftien jaar, zit gemiddeld zeven uur of meer per dag. Ter vergelijking: voor de Duitsers is dit gemiddeld 5,8 uur en voor Belgen gemiddeld 5,7 uur. En niet alleen op het werk maken we het ons graag gemakkelijk. Ook 85 procent van onze vrije tijd brengen we zittend door.

Gezondheidsvoordelen van staand werken

Aangezien we een groot deel van de week op ons werk doorbrengen, zijn zit-sta bureaus een ideale manier om ons weer op de been te krijgen. En dat is nodig ook! Wist je dat wanneer je de hele dag op je gat zit, het risico op het krijgen van 35 ernstige aandoeningen, zoals kanker wordt vergroot? Daarnaast bieden zit-sta bureaus nog een paar andere gezondheidsvoordelen.

1. Beter voor je hart

In de jaren ’50 bleek al uit diverse onderzoeken dat staan een stuk beter voor onze hartfunctie is dan zitten. Zo hebben werknemers met een zittend beroep 147 procent meer kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Oók als ze daarnaast elke dag een uur sporten. “Als je zit gebruik je je spieren en vooral je beenspieren nauwelijks”, legt onderzoeker Hidde Van der Ploeg uit aan Een Vandaag. “Als je die spieren niet gebruikt, wordt het vet en het suiker uit je bloed minder snel opgenomen, en daardoor heb je een hoger risico op hart- en vaatziekten.”

2. Goed voor je gewicht

Wanneer je staat verbrand je, zoals te verwachten valt, meer calorieën dan wanneer je zit. Helaas is dit wel in beperkte mate. Uit onderzoek blijkt dat je na een dagje staand werken slecht 170 calorieën meer verbrand dan wanneer je een hele dag achter je bureau hebt gezeten. Echt gewicht verliezen door staand te werken kun je dus wel vergeten, maar alle beetjes helpen!

3. Gunstig voor je bloedsuikerspiegel

Een te hoge bloedsuikerspiegel is slecht voor je gezondheid. Zeker wanneer dit te vaak gebeurt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een sta-zit bureau ervoor kan zorgen dat je bloedsuikerspiegel gedurende de dag 11,1 procent gemiddeld lager wordt. Volgens een andere, kleinere studie, daalt je bloedsuikerspiegel bovendien met 43 procent, wanneer je na de lunch drie uur staand verder werkt.

4. Nek- en rugklachten voorkomen

Wist je dat zitten er voor zorgt dat je rug en nek in een hele onnatuurlijke houding staan? Niet zo gek dus, dat heel veel mensen na een lange werkdag last hebben van deze delen van hun lichaam. Eén van de voornaamste gezondheidsvoordelen van staand werken is dan ook dat je wervelkolom weer in de normale positie staat. Hierdoor verlaag je de kans op nek- en rugblessures.

Lees ook
Zittend beroep? Volgens experts zie je er dan over 20 jaar zó uit

Bron| MedicalFacts, Allesoversport
Beeld| iStock

Ook interessant