Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Niet alleen lekker: zo gezond zijn pruimen

gezondheidsvoordelen-pruimen.jpg

Dol op pruimen? Dan hebben we goed nieuws. De vrucht is niet alleen een lekkere snack voor tussendoor, maar ook nog eens hartstikke gezond. Van een goede spijsvertering tot gezonde botten: dit zijn de gezondheidsvoordelen van pruimen. 

De pruimen liggen weer in de schappen, dus hoog tijd om in te slaan. 

Gezondheidsvoordelen van de vezels in pruimen 

Een van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van pruimen dankt het fruit aan de vezelrijkheid. De grote hoeveelheid vezels in pruimen zorgen namelijk voor een goede spijsvertering en optimale darmwerking. Daarom zijn pruimen dé oplossing bij obstipatieklachten. Ook dragen de vezels bij aan een beter cholesterolgehalte. De grote hoeveelheid vezels maakt het tevens een goede snack als je op je gewicht wilt letten. De vezelrijke vrucht zorgt namelijk lang voor een verzadigd gevoel. 

Vol antioxidanten 

Maar vezels zijn niet het enige waar pruimen vol mee zitten, het zijn ook echte antioxidantenbommetjes. Zo bevat één pruim evenveel antioxidanten als een handje blauwe bessen. Antioxidanten is een verzamelnaam voor verschillende stoffen, zoals vitamine C en E, en ze bestrijden ook de vrije radicalen. Dat houdt in dat ze agressieve stoffen tegenhouden die je cellen en weefsel kunnen aantasten.

Volgens het Voedingscentrum kunnen antioxidanten daarmee op de lange termijn ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten voorkomen. Ook kan de vrucht het risico op ontstekingen verminderen. 

Bloeddrukverlagend 

Pruimen zouden zelfs een bloeddrukverlagende werking hebben en helpen tegen stress. Ook dat komt door de antioxidanten. Komt er een grote deadline aan? Eet dan wat vaker een pruim als tussendoortje. En hoewel er weinig ijzer in pruimen zelf zit, helpen de vruchten wel om ijzer uit andere voedingsstoffen te halen. 

Lees ook: Wat is een gezonde bloeddruk? Zó herken je een goede waarde

Goed voor je botten 

Daarnaast kennen pruimen ook gezondheidsvoordelen voor je botten. Zo zit er veel vitamine K in de vruchten, dat nodig is voor de aanmaak van boteiwitten. Daarnaast zit hier ook kalium en magnesium in, dat goed is voor de versterking van je botten. Volgens onderzoek zou dagelijks tien gedroogde pruimen eten werken tegen osteoporose en botbreuken bij vrouwen. 

De juiste pruim

Hoewel het Hollandse pruimenseizoen pas rond juli van kracht is, kun je het fruit vanuit Spanje, Frankrijk en Italië nu al in de winkels vinden. Een goede pruim is stevig, maar niet te hard. Harde pruimen zijn namelijk nog onrijp. Je kunt pruimen het beste bewaren buiten de koelkast om ze na te laten rijpen. Dit is ook beter voor de smaak en geur. Bewaar pruimen niet langer dan zes dagen buiten de koelkast. 

Gedroogde pruimen

Heb je het pruimenseizoen gemist? Dan kun je de vezelrijke gezondheidsvoordelen ook uit gedroogde pruimen halen. De vezels blijven namelijk niet alleen behouden tijdens het drogen, maar dit wordt zelfs supergeconcentreerd. Tien pruimen per dag schijnen zelfs beter te werken dan een laxeermiddel. Het nadeel is wel dat in gedroogde pruimen een hogere suikerconcentratie zit. 

Bron | Gezondheidsnet, het Voedingscentrum, Fruit at work, Fitium
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant