Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Proost: dít zijn de gezondheidsvoordelen van glühwein

proost-dit-zijn-de-gezondheidsvoordelen-van-gluhwein.jpg

Natuurlijk, alcohol is nooit gezond. Maar als je dan tóch alcohol gaat drinken, dan is het helemaal niet zo’n slecht idee om naar een lekkere verwarmende glühwein te grijpen. Dit drankje bevat namelijk een aantal fijne gezondheidsvoordelen.

Wij zetten ze hieronder voor je op een rij.

Al die lekkere kruiden geven een voedzame kick

Naast wijn zit glühwein ook bomvol kruiden, als: kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, gember en piment. Volgens voedingsdeskundige Ginger Hultin zorgt dit ervoor dat glühwein wat gezonder is dan andere alcoholische drankjes. “Al die winterkruiden bevatten ontstekingsremmende eigenschappen én antioxidanten.” Wanneer je deze kruiden in grote hoeveelheden binnenkrijgt, dan kunnen ze helpen om je cellen te beschermen tegen zogeheten oxidatieve stress. Dit is een proces dat ontstekingen kan veroorzaken en kan bijdragen aan chronische ziekten. We moeten hier natuurlijk wel eerlijk bij vermelden dat je met één a twee glaasjes glühwein niet snel aan deze hoeveelheden zal komen.

Lees ook: Geen inspiratie voor het kerstdessert? Maak een van deze winterse cocktails

Citrusvruchten geven je een vitamineboost

Sinaasappels zijn een klassiek glühwein -ingrediënt en natuurlijk ook nog eens hartstikke gezond. “Sinaasappelen bevatten vitamine C, kalium en B-vitamines,” zo legt Hultin uit. Vitamine C helpt het lichaam om ontstekingen onder controle te houden en volgens Harvard Health kan het ook helpen bij wondgenezing en collageenproductie. Vis gerust het sinaasappel-partje uit je glas en eet het in z’n geheel op, want dan pak je ook nog eens de vezels mee.

Er is bewijs dat rode wijn goede eigenschappen heeft

Bij alcohol geldt natuurlijk dat je het altijd met mate moet drinken. Het is dus nooit slim om in je eentje een hele fles wijn achterover te slaan, maar als je er met mate van geniet (dus één a twee glaasjes) dan kan rode wijn helpen om het goede HDL-cholesterol te verhogen. Uit onderzoek blijkt echter wel dat je hiervoor niet meer dan een half tot heel glas moet drinken, dus wees wel een beetje zuinig met je glühwein-inname.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bustle
Beeld | Getty

Ook interessant