Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit zijn de verrassende gezondheidsvoordelen van cassave

dit-zijn-de-gezondheidsvoordelen-van-cassave.jpg

In Nederland zie je het niet heel veel voorbijkomen, terwijl ‘ie in de Zuid-Amerikaanse en Aziatische keuken een prominente plek heeft: cassave. In de tropen is het na rijst en mais zelfs het meest gegeten koolhydraatrijke product. Hoewel de wortelknol van nature giftig is, kent de cassave ook een hoop gezondheidsvoordelen. 

We hebben het beste van de cassave voor je op een rijtje gezet. 

De gezondheidsvoordelen van cassave

Wil je eens iets anders proberen dan de standaard gekookte aardappelen? Probeer dan eens cassave. Dit bevat namelijk veel koolhydraten in de vorm van zetmeel en lijkt qua smaak op een aardappel, maar de structuur is steviger. Cassave kent meerdere gezondheidsvoordelen, omdat het een flinke portie vitamine A, C, calcium, ijzer en kalium bevat. Hoewel de wortel een hoop goede voedingsstoffen bevat, heeft het weinig eiwitten. Daarom wordt vaak aangeraden om de bladeren van de plant ook te eten, omdat deze wel eiwitten bevatten. 

Goed voor je darmen 

Cassave bevat veel resistent zetmeel en is vezelrijk. Dat resistente zetmeel kan niet door je dunne darm worden verteerd, maar wel gefermenteerd in je dikke darm. Bacteriën kunnen zich hiermee voeden en maken hierdoor stoffen aan die ontstekingen in je darmen verminderen. Hierdoor voorkom je maag- en darmproblemen en helpen de vezels in de cassave bij het verteringsproces en het opnemen van gezonde voedingsstoffen. Daarnaast kan het helpen bij constipatieklachten. 

Goed voor het immuunsysteem 

De grote hoeveelheid vitamine C in cassave heeft als gezondheidsvoordelen dat het je immuunsysteem ondersteunt en de natuurlijke productie van collageen stimuleert. Naast de vitamine C is het voor je immuunsysteem belangrijk dat je darmen gezond zijn. Zoals hierboven al genoemd zorgt de vezelrijke cassave voor de gezondheid van je darmen, dus werkt de wortel dubbel zo goed voor het versterken van je immuunsysteem.  

Lees ook: Vijf mythes over je immuunsysteem verbeteren die volgens artsen niet kloppen

Versterkt de botten

In cassave zit ook veel calcium, dat goed is voor de gezondheid van je botten. Daarnaast bevatten de bladeren van de plant vitamine K, dat ook helpt om de botten sterk te houden.  

Goed voor je ogen en huid

Naast het stimuleren van de aanmaak van collageen door vitamine C, heeft ook de vitamine A in cassave gezondheidsvoordelen voor de huid. Zo ondersteunt het de aanmaak van nieuwe huidcellen, waardoor het de huid jong houdt en de huidstructuur verbetert. Ook stimuleert het de groei van je haar en nagels. Daarnaast is vitamine A ook goed voor je zicht. Hierdoor kunnen je ogen zich beter aanpassen aan de schemer. Een tekort aan vitamine A kun je dan ook herkennen aan huidproblemen, dof haar en nachtblindheid

Cassave bereiden 

Mocht je de gezondheidsvoordelen van cassave zelf willen ervaren, dan kun je de wortelknol af en toe vervangen voor je aardappelen, pasta of rijst. Door de stevige structuur is het bijvoorbeeld perfect om friet van te maken. Maar je kunt het ook stoven, roosteren, bakken of pureren. Het is belangrijk om de cassave altijd te koken, bakken of braden, want rauw is ‘ie giftig. Als je echt alles uit de knol wil halen, dan kun je de eiwitrijke bladeren ook opeten. Deze kun je bijvoorbeeld als vervanger voor spinazie gebruiken. Volgens sommigen zouden die bladeren ook helpen bij hoofdpijn en bij het genezen van wonden. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Well+Good, Gezonderleven, Culy, A healthy life, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant