Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5x waarom tomatensoep zo gezond is

dit-zijn-9-gezondheidsvoordelen-van-tomatensoep.jpg

Nu het buiten donkerder en guur wordt, is het soepseizoen duidelijk weer van start gegaan. Niet alleen is een soepje heel lekker, maar veel varianten zijn ook nog eens heel goed voor je. Zo blijkt tomatensoep een aantal verrassende gezondheidsvoordelen te hebben. We zetten ze voor je op een rij.

We bedoelen dan uiteraard wel tomatensoep gemaakt van echte tomaten, en niet een variant uit een zakje. Helaas gaan bij het produceren van die soorten tomatensoep een hoop vitaminen, mineralen en dus gezondheidsvoordelen verloren.

1. Boordevol vitaminen

Tomatensoep heeft relatief weinig calorieën – vooral als je gaat voor een variant met veel groente en zónder room – maar zit wel boordevol vitaminen en mineralen. Zo bevat verse tomatensoep veel vitamine C, K en kalium, maar juist weinig vetten. Pas wel op dat je de tomatensoep niet té lang op laat staan, als je juist deze gezondheidsvoordelen wilt meepakken. Dat kan er namelijk voor zorgen dat de hoeveelheid vitaminen snel afneemt.

2. Tomatensoep helpt bij afvallen

Wil je wat kilo’s kwijt? Ook dan kun je het best af en toe tomatensoep op je menu zetten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig soep eten, gezonder zijn én minder calorieën consumeren dan zij die dat niet doen. Dat zou komen omdat soep vaak weinig calorieën, vetten en koolhydraten bevat, maar wél vult. Natuurlijk kun je dan wel het best gaan voor een magere tomatensoep met voornamelijk veel groente, niet een met veel vermicelli of een romige variant.

3. Het zit vol antioxidanten tegen verschillende ziekten

Tomaten zijn een van de beste bronnen van lycopeen, een soort antioxidant. Lycopeen heeft heel wat gezondheidsvoordelen, die dus ook bij tomatensoep passen. Zo kan het allergische reacties verminderen, en de opkomst van slechte cellen in je longen voorkomen. Ook beschermt het tegen verschillende soorten kanker én verkleint het de kans op diabetes type 2 en hartaandoeningen.

Hoewel bij de meeste voedingsstoffen de hoeveelheid juist afneemt door het verwarmen, blijkt de hoeveelheid lycopeen in een gekookte tomaat juist groter te zijn dan in de rauwe variant. Dat komt omdat tijdens het verwarmen de celwanden afgebroken worden, waardoor er meer lycopeen vrijkomt. Voor een optimale opname van deze stof in je lichaam, kun je het best een klein scheutje olijfolie aan je soep toevoegen.

4. Tomatensoep helpt mogelijk tegen osteoporose

Uit onderzoek blijkt dat stofjes die vallen onder de natuurlijke kleurstoffen carotenoïden mogelijk een positief effect hebben op de gezondheid van onze botten. En je raadt het al: tomatensoep zit boordevol carotenoïden, waaronder lycopeen. Deze stofjes zouden onder andere invloed hebben op cellen die de bouw en afbraak van onze botten bepalen en zo zorgen dat botontkalking vertraagt. Hoewel er nog wat onduidelijkheid is rondom het bewijs voor deze theorie, is het natuurlijk altijd mooi meegenomen als het wél werkt.  

5. Goed voor je immuunsysteem

Als je immuunsysteem in deze tijd wel een boost kan gebruiken, is tomatensoep ook een goede optie. Door de hoeveelheid vitamine C in combinatie met carotenoïden is het een echte oppepper voor je afweersysteem, zeggen specialisten. Ben je ziek, moet je overgeven of heb je vaak last van brandend maagzuur? Dan kun je beter gaan voor kippensoep. Ook dat zou je immuunsysteem opkrikken, maar bevat minder zuren. Dat is een stuk prettiger voor je keel én tanden in dit geval.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Healthline
Beeld | Getty Images

M49 COVER

Margriet 49 ligt nu in de winkel! Met deze week: nieuw geluk bij je jeugdliefde, een exclusief interview met Sophia Loren, positief blijven en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant