Gezondheid

Lekker én voedzaam: 5 gezondheidsvoordelen van linzen

linzen.jpg

Linzen zijn favoriet in de Midden-Oosterse, Indiase en Mediterrane keuken en dat is niet voor niks. Ze zijn smaakvol, voedzaam én ook nog eens duurzaam.

Reden genoeg om ze dus wat vaker op tafel te zetten! Wij zetten de belangrijkste (wetenschappelijk bewezen) gezondheidsvoordelen van linzen voor je op een rij.

1. Linzen zijn goed voor je darmen

Linzen bevatten maar liefst 15 gram vezels per kopje, iets waar je darmen érg blij mee zijn. Eén kopje linzen levert meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse inname van vezels op en zijn een grote bron van oplosbare vezels, waarvan sommige als prebiotische vezels worden beschouwd. Deze prebiotische vezels verbeteren de werking van je darmen en dragen ook nog eens bij aan je immuunsysteem.

2. Linzen kunnen je cholesterolgehalte verlagen

De oplosbare vezels in linzen zijn niet alleen goed voor de gezondheid van je darmen, maar kunnen je ook nog eens helpen om je LDL-cholesterolgehalte te verlagen. Tijdens het verteren van voedsel bindt de oplosbare vezel zich met galzouten in de darm en verlaat tegelijkertijd met de galzouten het lichaam. Om deze verloren galzouten te vervangen, moet het lichaam er meer van aanmaken, iets waar cholesterol voor nodig is. Cholesterol wordt uit de bloedbaan getrokken voor de productie van galzout, waardoor de LDL-niveaus worden verlaagd. Uit een studie is zelfs gebleken dat het toevoegen van één portie linzen per dag aan je dieet het LDL-cholesterolgehalte met maar liefst 5 procent kan verlagen.

Lees ook: déze supplementen kun je beter niet gebruiken om je cholesterol te verlagen

3. Linzen bevatten een flinke hoeveelheid foliumzuur

Vrouwen die zwanger zijn (of willen worden) krijgen altijd het advies om foliumzuur te slikken. Foliumzuur kan namelijk voor én tijdens de zwangerschap neurologische aandoeningen en andere belangrijke geboorteafwijkingen voorkomen. Neurologische aandoeningen komen binnen de eerste 28 dagen van de ontwikkeling voor, vaak nog voordat een vrouw weet dat ze zwanger is. Het is dus erg belangrijk om je foliumzuur-inname goed op peil te houden. Slechts één kopje linzen (of 358 microgram) bevat al 90 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van foliumzuur.

4. Linzen zijn een belangrijke plantaardige bron van ijzer

Maar dat is niet alles: linzen zijn namelijk ook nog eens een goede bron van plantaardig ijzer, iets wat je lichaam echt nodig heeft. IJzer is namelijk belangrijk voor de productie van rode bloedcellen en het transport van voedsel door je lichaam. Ook dit is belangrijk bij een zwangerschap. Een ijzertekort kan namelijk leiden tot bloedarmoede, oververmoeidheid en vroegtijdige bevallingen. Linzen leveren ongeveer 40 procent (f 6,6 milligram) van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan ijzer op. Omdat het niet zo makkelijk door je lichaam wordt geabsorbeerd als ijzer op dierlijke basis, is het belangrijk om ook nog wat vitamine C-rijke voeding bij je linzen te eten, zoals tomaten, rode paprika’s en citroensap.

5. Linzen zijn goed voor je huid, haar en nagels

Je huid, haar en nagels bestaan uit een hard eiwit, ook wel bekend als keratine. Om ervoor te zorgen dat de productie van keratine op peil blijft, is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten, met name het aminozuur L-lysine. L-lysine is een essentieel aminozuur dat voorkomt in linzen, eieren en noten. Het is wetenschappelijk bewezen dat L-lysine helpt om bijvoorbeeld haarverlies te voorkomen. Daarnaast kan het ook nog eens helpen bij het voorkomen van een koortslip.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Ook interessant