Gezondheid

Dit zijn de verrassende gezondheidsvoordelen van lijnzaad

dit-zijn-de-gezondheidsvoordelen-van-lijnzaad.jpg

Een goede gezondheid begint met een gezonde levensstijl. Dat houdt in: voldoende beweging en een gevarieerd dagmenu. Probeer je wat gezonder te doen? Voeg dan eens een eetlepel lijnzaad aan je gerechten toe. Daar zitten namelijk tal van gezondheidsvoordelen aan.

Zo is het onder andere goed voor een optimale stofwisseling.

Wat is lijnzaad?

Lijnzaad is het zaadje van vlas. Dat klinkt niet echt heel smakelijk, maar toch is het best lekker én heel gezond. Wanneer je het eet kun je het beste de gebroken variant gebruiken, want dan kun je de meeste gezondheidsvoordelen ervan ervaren. Geen idee hoe je het moet gebruiken? Je kunt simpelweg een lepel lijnzaad door je yoghurt of smoothie in de ochtend doen. Een eetlepel per dag is namelijk al voldoende.

Allereerst de gehele voedingswaarden op een rij. Per eetlepel lijnzaad kijg je dít binnen:

  • Calorieën: 37
  • Eiwit: 3% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Koolhydraten: 1% van de ADH
  • Vezels: 8% van de ADH
  • Verzadigd vet: 1% van de ADH
  • Enkelvoudig onverzadigd vet: 0,5 g
  • Meervoudig onverzadigd vet: 2,0 gram
  • Omega 3-vetzuren: 1597 mg
  • Vitamine B1: 8% van de ADH
  • Vitamine B6: 2% van de ADH
  • Foliumzuur: 2% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH
  • Ijzer: 2% van de ADH
  • Magnesium: 7% van de ADH
  • Fosfor: 4% van de ADH
  • Kalium: 2% van de ADH

Lees ook:
Kun je beter gebroken lijnzaad gebruiken of de hele variant?

Betere spijsvertering

Omdat er in lijnzaad erg veel vezels zitten, wordt het dikwijls aangeraden aan mensen die last hebben van constipatie. Val jij in die categorie? Dan is het een goed idee om dagelijks een lepel ervan aan je ontbijt toe te voegen. De grote hoeveelheid voedingsvezels die erin zitten, zorgen er namelijk voor dat je spijsvertering beter werkt. En daarnaast geeft het je ook nog eens een lang voldaan gevoel.

Gezonde vetten

We weten allemaal dat voldoende gezonde vetten binnenkrijgen erg belangrijk is. Deze vind je onder andere in ongezouten noten, vette vis en avocado, maar ook in lijnzaad. Het bevat namelijk een grote bron van het plantaardige omega-3 vetzuur ALA. Dat is een belangrijk vet dat we niet zelf kunnen aanmaken, maar echt via voeding binnen moeten krijgen. En dat kan dus heel goed door het eten van een lepeltje lijnzaad.

Antioxidanten

Tot slot bevat lijnzaad ook erg veel antioxidanten. En daar wil je ook graag voldoende van binnenkrijgen, benadrukt het Voedingscentrum. “Antioxidanten vangen vrije radicalen weg. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen”, leert de gezondheidswebsite ons.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Manners, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant