Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Internationale dag van de kokosnoot: ken je déze 4 gezondheidsvoordelen al?

ken-je-deze-4-gezondheidsvoordelen-van-kokos-al.jpg

De kokosnoot: er zijn maar weinig vruchten die zó veelzijdig zijn als deze. We drinken het kokoswater, gebruiken kokosolie bij het bakken, eten het vruchtvlees en maken er kokosmelk van. Welke gezondheidsvoordelen heeft kokos eigenlijk?

We zetten 4 van die wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen van kokos voor je op een rij.

1. Het zit boordevol gezonde antioxidanten

De kokosnoot zit vol met verschillende antioxidanten: het vruchtvlees bevat er een hoop, maar ook in het kokoswater zitten deze stofjes verstopt. Die antioxidanten kunnen volgens onderzoek ervoor zorgen dat je lichaam beschermd wordt tegen vrije radicalen, cellen die schade kunnen aanrichten in je lichaam. De zogenaamde polyfenolen in kokos zouden je immuunsysteem verbeteren en en je hormonen in balans brengen. Ook hebben ze een positief effect op je LDL-cholesterol – al zou dat weer tegengewerkt kunnen worden door de grote hoeveelheid vet in kokos.

2. Kokos houdt je bloedsuikerspiegel stabiel

Heb je snel last van schommelingen in je bloedsuikerspiegel of heb je (pre)diabetes? Dan zou het kunnen helpen om af en toe wat kokos aan je maaltijden toe te voegen. Vooral het vruchtvlees kan je dan goed doen. Dat komt omdat er maar weinig koolhydraten in kokos zitten, terwijl het wél veel vezels en vetten bevat. Ook bevat kokos het stofje arginine, een aminzozuur dat invloed heeft op de insulinegevoeligheid van het lichaam. Uit een onderzoek bij ratten blijkt dat het toevoegen van het vruchtvlees van kokos zeker gezondheidsvoordelen kan hebben. Uit bloedonderzoek bleek namelijk dat ze een lagere én stabiele bloedsuikerspiegel hadden, en hun insulinelevels beter waren na het eten van kokos.

3. Het bevat veel voedingsvezels

Het werd net al kort genoemd: het vruchtvlees van de kokosnoot zit vol voedingsvezels die ons lichaam hard nodig heeft. Per 100 gram bevat het al snel ruim 13 gram vezels. Dat tikt aardig aan, want de aanbevolen hoeveelheid is 30 à 40 gram per dag. Vezels zijn belangrijk voor verschillende systemen in ons lichaam: ze helpen onze stoelgang bij het vormen van ontlasting én zorgen dat je lang een vol gevoel hebt.

4. Kokos kan helpen bij het afvallen

Het klinkt misschien onlogisch: een kokosnoot zit vol vetten en bevat daarom heel wat calorieën. Afvallen had je dan misschien ook niet verwacht in dit lijstje met gezondheidsvoordelen van kokos. Toch blijkt uit verschillende wetenschapplijke onderzoeken dat de vrucht wel degelijk een rol kan spelen bij gewichtsverlies. De vetzuren, zogenaamde MCTs, helpen voor een vol gevoel en zouden volgens onderzoek bijdragen aan het verbranden van calorieën en vet in je lichaam. Ook de grote hoeveelheid vezels draagt bij aan de vermindering van eetlust, waardoor je minder snel de neiging hebt om te snacken.

Kokosnoot openen

Genoeg gezondheidsredenen om eens wat vaker kokos te eten dus. Maar zo’n kokosnoot openen kan misschien best ingewikkeld lijken. Gelukkig valt dat als je dít stappenplan volgt wel mee:

Bron | Healthline, The Health Journals, Healthline
Beeld | iStock

Ook interessant