Gezondheid

Edelgistvlokken zijn goed voor je en wel om deze 4 gezondheidsredenen

edelgistvlokken-zijn-goed-voor-je-en-wel-om-deze-4-gezondheidsredenen.jpg

Ken je edelgistvlokken al? Deze gele vlokken met een kaasachtige geur en smaak worden in het engels nutritional yeast genoemd en zijn vooral erg populair bij veganisten. Het klinkt misschien niet heel appetijtelijk, maar het eten van deze vlokken heeft veel gezondheidsvoordelen.

Wat zijn edelgistvlokken?

Edelgist is een gedroogde en gedeactiveerde gistsoort, waar je dus geen brood mee kunt bakken. Het wordt gecultiveerd (gekweekt) op een bodem van melasse, en daarna inactief gemaakt door het te verwarmen. Vervolgens wordt het gedroogd, en blijven er dus vlokken over. Klinkt niet écht aantrekkelijk, maar veel mensen vinden de smaak van edelgistvlokken erg smakelijk. De smaak wordt vaak omschreven als kaasachtig, met een ondertoon van noten. Dat klinkt al een stuk aantrekkelijker, toch?

Verwerkt in veganistische gerechten

De vlokken worden vaak verwerkt in veganistische gerechten, bijvoorbeeld als topping voor een pasta in plaats van Parmezaanse kaas of als onderdeel van een veganistische pesto. Maar ook als je wel dierlijke producten eet, kunnen edelgistvlokken nog heel goed zijn voor je gezondheid.

1. Er zitten veel eiwitten in

Als je veganistisch of vegetarisch eet, kunnen edelgistvlokken helpen om aan je dagelijkse dosis eiwitten te komen. Met alleen edelgistvlokken zul je de aanbevolen hoeveelheid van zo’n veertig gram per dag niet halen, maar het kan wel een fijne aanvulling zijn. Als je één portie van vijf gram edelgistvlokken over je pasta strooit, zit er ineens 2,6 gram proteïne extra in je maaltijd. Altijd mooi meegenomen, toch?

2. Edelgistvlokken zijn vezelrijk

Edelgistvlokken zitten niet alleen vol met eiwitten, er zitten ook heel wat extra vezels in. Een portie van vijf gram levert net iets meer dan één gram voedingsvezels op. Ook hier zul je dus niet snel aan de dertig tot veertig gram komen, maar het is wel een mooie aanvulling. Vezels zijn enorm belangrijk voor onze stoelgang. Het helpt niet alleen om je darmen beter te laten functioneren, maar helpt je ook om langer een vol gevoel te houden.  

3. Ze werken cholesterolverlagend

In edelgistvlokken zitten beta-glucanen, een oplosbare soort vezels die bijvoorbeeld ook in havermout zitten. Deze beta-glucanen helpen bij het verlagen van de ongezonde cholesterol. Uit onderzoek in 2017 bleek dat mensen met een te hoog cholesterol, na acht weken lang beta-glucanen uit gist te consumeren, een daling van zes procent in hun cholesterolniveau zagen. Mooi meegenomen, toch?

4. Er zitten veel B-vitaminen in

Edelgist is van nature rijk aan B-vitaminen, waaronder B1, B2, B3, en B6. Deze vitaminen zijn bijvoorbeeld belangrijk voor je energiehuishouding, gezichtsvermogen, gemoedstoestand en weerstand. Daarnaast wordt aan veel soorten edelgistvlokken vitamine B12 toegevoegd. Die vitamine komt normaal gesproken voornamelijk voor in dierlijke producten, waardoor edelgistvlokken dus een goede bron van B12 zijn voor veganisten. Een portie van vijf gram van de vlokken bevat 2,2 microgram vitamine B12. Dat is 88 procent van de hoeveelheid die dagelijks aanbevolen wordt.

Niet verwarmen

Als je ál die gezondheidsvoordelen van edelgistvlokken mee wilt pakken, is het verstandig om de vlokken juist níet mee te verwarmen in een gerecht. Een groot deel van de B-vitaminen kan namelijk verloren gaan door de hitte, en dat is natuurlijk zonde als dat juist de reden is waarom je ze gebruikt. In plaats van de vlokken te verwerken in je pastasaus, kun je ze dus beter over de pasta strooien na het koken. Gebruik je edelgistvlokken alleen als smaakmaker? Dan kun je ze wel gewoon verwarmen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health UK, De Groene Meisjes
Beeld | iStock

Ook interessant