Gezondheid

5 gezondheidsvoordelen van boerenkool waardoor je het vaker wilt eten

7-gezondheidsvoordelen-waardoor-je-vaker-boerenkool-wil-eten.jpg

Boerenkool is de laatste jaren een echte transformatie ondergaan. Eerder gebruikten we de groente vooral om een lekkere stamppot van te maken, maar kun je er chips van krijgen, roerbakken we het én voegen we het toe aan smoothies. Niet zo gek, als je deze vijf gezondheidsvoordelen van boerenkool leest.  

Wist je bijvoorbeeld al dat boerenkool een echte vitaminebom is?

1. Boerenkool zit boordevol vitamine K

In 100 gram boerenkool zit méér dan voldoende vitamine K om de dag door te komen: maar liefst 600 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. En vitamine K is heel belangrijk voor je lichaam. Het helpt onder andere bij een gezonde bloedstolling, maar helpt ook beschermen tegen onder andere hartaandoeningen en osteoporose. Supergezond om daar een flinke hoeveelheid van binnen te krijgen dus. Pas overigens wel op als je bloedverdunners slikt, want boerenkool kan het effect van die medicatie in de weg zitten.

2. Het bevat ook een hoop andere vitaminen en mineralen

We schreven het net al: een van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van boerenkool is dat het boordevol gezonde vitaminen en mineralen zit. In 100 gram ongekookte boerenkool zit bijvoorbeeld ruim 250 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine A en ook alle vitamine C die je voor die dag nodig hebt. Daarnaast vind je ook vitamine B6, kalium, ijzer en magnesium in deze groente. En dat terwijl er bijna geen calorieën en koolhydraten in boerenkool zitten. Als je snel een flinke vitamineboost wilt krijgen, is deze groente dus zeker een goede optie.

3. Boerenkool werkt cholesterolverlagend

Dat een te hoog niveau van het ‘slechte’ cholesterol ongezond is, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Het vergroot bijvoorbeeld de kans op hart- en vaataandoeningen, zoals een beroerte of hartinfarct. Gelukkig kan boerenkool hier een positieve rol spelen: het kan namelijk helpen dat slechte cholesterol te laten dalen. Dat doet deze groente door de galzuurbindende stoffen, die voorkomen dat de vette stoffen opnieuw opgenomen worden door je lichaam. In plaats daarvan wordt het cholesterol als een afvalstof afgevoerd via je ontlasting.

Lees ook:
10 voedingsmiddelen die helpen bij het verlagen van je cholesterol

4. Het bevat veel antioxidanten

In boerenkool zitten – net zoals in veel andere bladgroenten – enorm veel antioxidanten. Denk bijvoorbeeld aan de eerdergenoemde vitaminen, maar ook aan flavonoïden en polyfenolen. Die antioxidanten helpen je lichaam door slechte cellen, de zogenaamde vrije radicalen in je lichaam, tegen te gaan. Ook zitten er antioxidanten in boerenkool die ontstekingsremmend en antiviraal zouden werken.

5. Boerenkool kan helpen bij afvallen

Er zijn verschillende manieren waarop boerenkool kan helpen bij afvallen. Ten eerste helpt het door de hoeveelheid ijzer en magnesium om je stofwisseling te versnellen, waardoor je meer calorieën verbrandt. Ten tweede is boerenkool laag in calorieën, koolhydraten en vetten, maar vult het door het hogere aantal vezels wel. Daardoor kun je er dus meer van eten, zonder veel koolhydraten binnen te krijgen. En mooi meegenomen: je krijgt ook nog eens een hoop voedingsstoffen binnen.

Recepten met boerenkool

Kun je na het lezen van deze gezondheidsvoordelen niet wachten om zelf de groente eens wat vaker te eten? Dan zijn deze recepten wel iets voor je:

Bron | Healthline, BBC
Beeld | Getty Images

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Ook interessant