Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gezondheidsredenen om deze winter wat vaker rode kool op tafel te zetten

5-gezondheidsredenen-om-deze-winter-wat-vaker-rode-kool-op-tafel-te-zetten.jpg

Rode kool in een stamppot, salade, in een hartige taart of klassiek met appeltjes: veel van ons hebben vooral in de winter deze groente regelmatig op tafel staan. En dat is niet alleen lekker, maar blijkt ook nog eens hartstikke gezond te zijn.

Eet jij eigenlijk nooit rode kool? Na het lezen van déze 5 gezondheidsredenen wil je het vast ook vaker op tafel zetten.

1. Goed voor de hersenen

Je hersenen zijn hartstikke blij als jij af en toe eens rode kool het. Vooral de cyanidine, een natuurlijke kleurstof die de kool z’n paarse kleur geeft, is goed voor je brein. Het is een antioxidant dat je lichaam beschermt tegen vrije radicalen (slechte cellen) maar ook een positief effect schijnt te hebben op je hersenen. Het zou namelijk hersenveroudering voorkomen en je hersenfunctie en concentratie verbeteren. Vooral in combinatie met vitamine K, en laat dat nou net óók in deze kool zitten.

Lees ook:
4x waarom je vaker mandarijnen zou moeten eten

2. Superfood voor huid en ogen

Een portie rode kool bevat al snel ruim een derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Die vitamine is essentieel voor goede ogen, vooral als we wat ouder worden. Het helpt veroudering te voorkomen en zorgt ervoor dat je ook in schemering en in het donker nog goed kunt zien. Daarnaast helpt vitamine A ook om je huid en nagels gezond te houden. Daarnaast zou het zélfs rimpels kunnen voorkomen. Mooi meegenomen, toch?

3. Rode kool zit boordevol vitamine C

Met één portie rode kool heb je al ruim de helft van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen. Vitamine C is misschien wel de bekendste vitamine en dat is niet voor niets: het is essentieel voor héél wat belangrijke processen in ons lichaam. Zo is voldoende vitamine C belangrijk voor een goed immuunsysteem, is het nodig voor het opnemen van andere bouwstoffen en zorgt het voor sterk bindweefsel. Om zo veel mogelijk vitamine C te behouden, kun je het beste gaan voor rauwe of kort gestoomde rode kool.

4. Kan bloeddrukverlagend werken

Rode kool is een goede bron van kalium: in een portie van 200 gram zit al snel 15 gram van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. En dat is mooi meegenomen, vooral wanneer je een te hoge bloeddruk hebt. Kalium heeft namelijk een bloeddrukverlagende werking, vooral wanneer je het combineert met een zoutarm dieet. Als je al een lage bloeddruk hebt kan het overigens geen kwaad om rode kool te eten: kalium in deze hoeveelheid verlaagt de bloeddruk alleen bij mensen met een te hoge bloeddruk.

Lees ook:
Hoge bloeddruk? Deze 3 groenten kunnen daartegen helpen

5. Rode kool voor gezonde darmen

Naast dat kalium goed is voor je bloeddruk, heeft die hoeveelheid kalium ook een goede invloed op je darmfunctie. Vooral samen met de vezels in rode kool zorgt het voor een goede darmflora, omdat de groei en herstel van de darmwandcellen bevorderd wordt. Wil je het helemaal goed doen? Dan maak je kimchi van deze koolsoort. Zo voeg je ook nog probiotica toe, waar je darmen nóg vrolijker van worden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | 24 Kitchen, BBC Good Food, Good Housekeeping
Beeld | Getty Images

Ook interessant