Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zó verbeter je de gezondheid van je hersenen binnen tien minuten

verbeter-de-gezondheid-van-je-hersenen-binnen-tien-minuten.jpg

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met goed voor je hersenen zorgen, maar óók als je al wat ouder bent heeft het nog zin om extra aandacht te besteden aan je belangrijkste orgaan. En dat hoeft niet veel werk te zijn: met de onderstaande tips verbeter je de gezondheid van je hersenen al binnen tien minuten.

Ben je niet meteen overtuigd? Een van de tips is chocolade eten…

Gezondheid hersenen

Volgens de wetenschap blijven je hersenen ontwikkelen tot je tussen de vijfentwintig en dertig jaar oud bent. Dat betekent dat alles wat je vóór die tijd doet een grote impact heeft op hoe je brein zich ontwikkelt. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan je slaapritme, voedingspatroon, alcoholgebruik en hoeveel je beweegt. Maar dat betekent niet dat je na je dertigste achterover kunt leunen en niet meer aan je hersenen hoeft te denken. Zelfs al ben je tachtig, dan nóg kun je dingen doen om de gezondheid van het orgaan te verbeteren en je hersenen scherp te houden. Met de onderstaande tips hoeft dat helemaal niet moeilijk te zijn.

1. Zit rechtop

Hoe beter je lichaamshouding is, hoe beter de bloedtoevoer naar je hersenen en algehele bloedsomloop. Zorg er daarom voor dat je rechtop zit, met je schouders naar achteren en een lange nek. Vind je dit lastig en zit je snel in elkaar gezakt? Probeer dan je ochtend te beginnen met strekoefeningen, deze helpen om je algehele lichaamshouding te verbeteren.

2. Schrijf met je niet-dominante hand

Dit is een korte opdracht die kan helpen je brein even uit z’n comfortzone te halen. Van alles op de automatische stand doen, worden je hersenen lui. Wanneer je ze uitdaagt en iets anders dan anders doet, zoals met je niet-dominante hand schrijven, worden de verbindingen in je hersenen versterkt en stimuleer je neurogenese (het vormen van nieuwe zenuwcellen).

3. Maak een (dagelijkse) wandeling

Beweging stimuleert de bloedsomloop, en daarom ook de bloedtoevoer naar je hersenen. Bovendien is beweging natuurlijk goed voor je algehele gezondheid. Je hoeft je echt niet uit te sloven in de sportschool om effect te merken. Als je een middagdip hebt of vastloopt tijdens het brainstormen, kan een korte wandeling je brein al in zo’n mate stimuleren dat je verschilt merkt.

4. Eet een blokje pure chocolade

Donkere, pure chocolade zit vol mineralen en flavonoïden, een plantaardig stofje dat helpt vrije radicalen in je lichaam af te weren en je zuurstoftoevoer te verbeteren. Dit onderzoek beweert zelfs dat het eten van pure chocolade twee uur voor een belangrijke gebeurtenis kan helpen je geheugen en reactietijd te verbeteren. Maar: het gaat echt alleen om pure chocolade zonder toegevoegde suikers. Melkchocolade en witte chocolade kun je beter laten liggen.

5. Gebruik je verbeelding

Visualisatie-oefeningen kalmeren je hersenen en verminderen stress. Ze kunnen zelfs je humeur verbeteren en daardoor je werk- en sportprestaties. Een simpele manier om te visualiseren is om te bedenken hoe je de komende dag kunt verbeteren.

Lees ook:
Déze zeven kruiden en specerijen helpen om je hersenen jong en gezond te houden

6. Leer een nieuw woord

Het uitbreiden van je woordenschat verbetert je cognitief vermogen en algehele intelligentie, en stimuleert de neurogenese op dezelfde manier als uitdagende oefeningen dat doen. De meest simpele manier om dit te doen? Koop een woordenboek en sla het open op een willekeurige pagina. Ook bestaan er websites, zoals deze, die je een willekeurig woord geven. Probeer dit iedere dag te doen en houd je hersenen scherp.

7. Eet blauwe bessen

Blauwe bessen zitten vol stoffen die de aanmaak van zenuwcellen (neuronen) stimuleren, zoals flavonoïden en polyfenolen. Dagelijks een handje blauwe bessen in je yoghurt of gewoon zo, als snack, kan dus wonderen doen.

8. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Deze oefening werkt kalmerend, stressverlagend en humeurverbeterend. Kortom: blije hersenen! Je kunt een dankbaarheidsdagboekje bijhouden, maar je kunt ook iedere dag iets op een post-it schrijven en deze op een plek hangen waar je het vaak ziet. Zo word je er iedere keer weer aan herinnerd.

9. Ruik je stress weg

Essentiële olie met een kalmerende geur helpt ook om stress te verlagen – en dat is weer goed voor je hersenen. Bovendien helpt de intense geur ook om je brein te stimuleren. Volgens wetenschap werkt lavendel het meest kalmerend, terwijl bergamot juist energie geeft.

10. Creëer witte ruimte

Witte ruimte is een plek zonder prikkels. Ga dus naar een kamer zonder televisie of telefoon, en vermijd harde geluiden of visuele prikkels. Ga liggen of zitten met je ogen dicht en geniet van tien minuten zonder stimulans. Dit kalmeert je zenuwstelsel en geeft je de rest van de dag sterkere mentale en emotionele controle om met prikkels om te gaan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant