Gezondheid

Met dít dieet geef je je gezondheid een boost

met-dit-dieet-geef-je-je-gezondheid-een-boost.jpg

Misschien heb je al wel eens van intermittent fasting gehoord. Bij deze voedingswijze wissel je momenten van eten af (8 uur) met een periode van vasten (16 uur). Dit dieet werkt voor de één, terwijl de ander er niets van moet hebben. Twijfel je nog? Uit onderzoek blijkt dat vasten daadwerkelijk goed voor je gezondheid is.

Dat is de conclusie van een onderzoek dat is gepubliceerd in de Journal of Proteomics.

Dagelijks vasten

Dagelijks een aantal uur vasten heeft enorme voordelen voor je gezondheid, blijkt uit het onderzoek. Volgens de onderzoekers verminderd het de kans op kanker en daarnaast geeft het je stofwisseling een boost. Voor dit onderzoek werd een groep van veertien mensen 30 dagen lang geobserveerd. Ze aten voordat de zon opkwam en pas weer nadat de zon onder was gegaan, hetzelfde ritme als tijdens de ramadan. Er werd gekeken naar hoe de mensen reageerden op veertien uur per dag vasten, en de resultaten waren verrassend goed.

Significante voordelen voor je gezondheid

Volgens de onderzoekers zijn de voordelen voor je gezondheid ”significant”. Ze geven aan dat het programma, wat dertig dagen duurde, resulteerde in antistoffen tegen kanker, in DNA-reparatie, het tegengaan van de ziekte van Alzheimer én een verbeterd immuunsysteem. Vorig jaar gaf Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU in Amsterdam, al aan dat intermittent fasting veel voordelen had. Zo zei hij dat het een positief effect zou hebben op het cholesterol, bloeddruk en suikerwaarden. Voor mensen met diabetes type 2 en hartpatiënten zou dit dieet daardoor heel gunstig kunnen zijn.

Wil je zelf proberen om aan intermittent fasting te doen? Dan is het belangrijk dat je lange periodes van zo’n tien tot dertien uur vast om de resultaten ervan te ondervinden.

Niet voor iedereen geschikt

Deze nieuwe manier van eten is echter niet voor iedereen geschikt. Mensen die ’s ochtends licht in hun hoofd worden als ze niet ontbijten of mensen die aanleg hebben voor een eetstoornis kunnen dit beter niet proberen. Er is namelijk niet bekend wat de langetermijneffecten kunnen zijn.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Linda.nl, Sciencedirect.nl
Beeld | iStock

Heb jij Margriet Extra: Energiek & In balans al in huis? Een inspirerende special met veel handige tips die juist nú zo goed van pas komen. Over vol energie de zomer in te gaan, rust vinden in rituelen, wandelen en yoga en nog véél meer. Haal deze editie nu in de winkel óf bestel ‘m hier veilig online (zonder extra verzendkosten).

Margriet extra 4

Ook interessant