Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 6 dingen zou iedere 40+ vrouw volgens een huisarts moeten weten

deze-6-dingen-zou-iedere-40-vrouw-volgens-een-huisarts-moeten-weten.jpg

De (klein)kinderen, je werk, de overgang, de zorg voor je familie: je hebt van alles aan je hoofd als vrouw boven de veertig. Soms zó veel, dat aan jezelf en je eigen gezondheid denken er even bij inschiet. Terwijl dat júist na je veertigste heel belangrijk is.

Louise Wiseman werkte jarenlang als huisarts en heeft dus heel wat ervaring met vrouwen van boven de veertig. Sterker nog: ze is er zélf een. Ze vertelde Netdoctor over zes dingen die élke 40+ vrouw zou moeten weten over haar gezondheid.

1. Self-care is een prioriteit, geen luxe

Vrouwen – van alle leeftijden, maar vooral 40+ – vinden het vaak lastig tijd voor zichzelf te nemen, terwijl dat wél heel belangrijk is voor de (hormonale) gezondheid van de vrouw. Self-care helpt bij het managen van stress, wat heel belangrijk is voor ons lijf. Door af en toe tijd voor jezelf te nemen en je helemaal te laten ontspannen, neemt de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol af. En dat helpt je weer bij het in balans houden van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en testosteron, die richting de menopauze vaak wat van slag raken. Dat is niet het enige: minder stress zorgt er ook nog eens voor dat je er jonger uit blijft zien!

2. Zorg goed voor je geheugen

Hoewel er heel wat factoren invloed hebben op de gezondheid van onze hersenen en ons geheugen, is het volgens Wiseman slim om als 40+ vrouw te zorgen dat je ze een handje helpt. “Je kunt een paar dingen doen om je hersenen te helpen beschermen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je hersenen actief houdt, dat je bloeddruk onder controle is én dat je regelmatig beweegt.” Ook omgaan met anderen is heel belangrijk: socialising is key als het komt tot het gezond houden van je geheugen.

3. De overgang is anders voor elke vrouw

Je hoort heel wat over de overgang: opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen. Maar volgens Wiseman is het belangrijk om te onthouden dat de overgang voor iedereen anders verloopt. “Voor sommige vrouwen stoppen de menstruaties vanzelf, terwijl anderen merken dat ze eerst veel zwaarder en vaker komen voor ze verminderen. Sommige vrouwen hebben geen klachten, terwijl anderen jarenlang overgangssymptomen hebben.” Daarom is het belangrijk dat we niet oordelen hoe een ander met de overgang omgaat. Of je nu kiest voor cognitieve gedragstherapie, hormoontherapie of juist zonder medische hulp de overgang door komt: iedere vrouw doet het op haar manier.

4. Je botten hebben beweging nodig

We denken vaak na over de gezondheid van onze huid, spieren en organen, maar botten worden daarbij nog wel eens vergeten. En dat terwijl de botten van de 40+ vrouw júist aandacht nodig hebben, om in goede gezondheid ouder te worden. Wiseman legt uit: “De natuurlijke afname van oestrogeen – dat je botten bescherming biedt – na de menopauze zorgt ervoor dat vrouwen meer kans lopen op osteoporose.” Het is goed om je daar bewust van te zijn, én er wat aan te doen. Natuurlijk kun je botontkalking niet altijd voorkomen (bijvoorbeeld door medicatie, een onderliggende aandoening of vroege menopauze), maar je kunt de schade wel beperken. Dat doe je volgens deze huisarts het beste door voldoende te bewegen en genoeg vitamine D en calcium te consumeren.

5. Spieren houden je jong

Elke tien jaar, verliezen we een klein percentage van de hoeveelheid spieren die we hebben. Dat is door de natuur zo bepaald, maar we kunnen wél voorkomen dat het meer is dan nodig is. Want die spieren kunnen we volgens Wiseman goed gebruiken: “Onze spieren verbranden vet en zorgen voor een goede stofwisseling, waardoor je op gewicht blijft. Door te sporten kun je die spieren, en dus die functies behouden.” Daarnaast heeft het nog een postief effect op ons lichaam: je kan namelijk sommige tekenen van veroudering voorkomen. Zo neemt de kans op obesitas of diabetes type 2 – vroeger ook wel ouderdomssuiker – af, en blijven je botten en gewrichten langer gezond.

6. Vriendschappen zijn essentieel

En als laatste will Wiseman graag dat elke vrouw van 40+ weten hoe belangrijk vriendschap is voor haar gezondheid. Goede, sterke relaties met andere vrouwen helpen ons fit te blijven. “Er is bewijs dat het positieve effecten heeft op opze gezondheid én dat het helpt sneller van ziekten te herstellen.” Vrienden helpen je zelfs om langer te leven. Ze zijn dus essentieel voor je gezondheid.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Netdoctor, Thuisarts
Beeld | Getty Images

Margriet 13 ligt nu in de winkel! Daarin lees je deze week alles over een goed pensioen, interviews met moderne boerinnen, hoe je snel meer energie krijgt en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant