Gezondheid

5 gezonde(re) alternatieven voor de zonnebank

bruiner-worden-5-gezondere-alternatieven-voor-de-zonnebank.jpg

Ga jij, zeker in de winter, weleens onder de zonnebank? Velen met je. Maar gezond is het zeker niet, terwijl er zulke goede alternatieven zijn. Een expert heeft opnieuw de noodklok geluid over het gebruik van de zonnebank. Verbied het, is zijn stelling.

De uv-stralen van een zonnebank vergroten namelijk de kans op huidkanker, net als de zon zelf. Daarom: vijf alternatieven om bruin te worden die wél goed – of in ieder geval beter – zijn voor je huid.

1. Smeerbare zelfbruiner

Het barst anno 2020 van de zelfbruiners. Door zelfbruiningscrème, -lotion, –mousse of –doekjes op je huid te smeren, lijkt het er binnen een paar uur al op alsof je op een citytrip naar de zon bent geweest. Zonder dat er ook maar een uv-straal aan te pas komt. Je hebt zelfbruiners al vanaf vier euro. Dít is momenteel een van de best beoordeelde zelfbruiners op Bol.com:

2. Spraytan

Het nadeel van een zelfbruiner die je moet smeren is dat je het misschien te dik doet of plekjes overslaat. Gevolg: vlekken op je huid. Als je niet zo zorgvuldig bent, is een spraytan misschien een betere optie. Die laat je het best in een salon opspuiten, maar je kunt het ook thuis doen. De spraytan van Marc Inbane ontvangt bijvoorbeeld lovende recensies.

3. BB-cream

Als je een avond je gezicht, armen en/of benen van een tintje wilt voorzien, is een bb-cream een goed idee. Die is er namelijk niet alleen voor je gezicht. Anders dan bij zelfbruiner en spraytan, was je bb-cream er met een keer douchen weer af. Een heel tijdelijke oplossing dus.

4. Eten

Volgens verschillende lifestylewebsites kun je je ook bruin éten. In onze voeding zitten twee soorten carotenoïden: bètacaroteen en lycopeen. Deze stofjes helpen volgens het Voedingscentrum mee in de bescherming van je huid tegen uv-straling. Het idee is dat hoe meer je van deze stofjes hebt, hoe mooier bruin je wordt en dat tintje behoudt.

Volgens Holistik.nl zou je voor zichtbaar resultaat dagelijks zo’n 20 tot 30 milligram ervan moeten binnenkrijgen, terwijl we met onze voeding gemiddeld aan zo’n 3 milligram zitten. Dat wordt volop wortelen, tomaten, spinazie, zoete aardappels en mango’s eten dus? Of speciale tanningsupplementen slikken, waar de stofjes in zitten. Maar, let op: te veel is nooit goed. En over de werking van die supplementen zijn wetenschappers nog niet zeker. Dat het beter is voor je huid dan uv-stralen, is sowieso een feit.

5. Make-up

Gaat het je, net zoals bij bb-cream, om een gezond tintje voor één dag of avond? Met make-up kom je ook al heel ver. Dankzij een bronzer ziet je gezicht er al een stuk minder bleek uit. Sla daarbij zeker je hals niet over, anders zie je het verschil wel héél duidelijk. Dit zijn momenteel de best beoordeelde bronzers op Bol.com.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Het Laatste Nieuws, Holistik.nl, Verywell Health, het Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant