Gezondheid

Déze gezonde voedingsmiddelen kun je beter vermijden als je ziek bent

ben-je-ziek-dan-kun-je-beter-deze-gezonde-voedingsmiddelen-vermijden.jpg

Zodra we die eerste keelpijn, misselijkheid of hoofdpijn op voelen komen, zijn we geneigd om onszelf zo snel mogelijk vol te stoppen met allerlei gezonde voedingsmiddelen. Gember, spinazie, sinaasappelsap – alles om die verkoudheid of griep af te weren. Maar sommige gezonde voedingsmiddelen kun je beter vermijden.

Ze kunnen je symptomen juist verergeren.

Bij verkoudheid, koorts of griep kun je beter deze voedingsmiddelen vermijden:

  • Spinazie: wanneer we ziek zijn produceert ons lichaam histamine om indringers af te weren, en door dit stofje ervaar je allergie-achtige symptomen zoals vermoeidheid of koorts. Bepaalde voedingsmiddelen bevatten ook histamine, of stimuleren de aanmaak ervan. Spinazie is zo’n voedingsmiddel, maar aardbeien, tomaten en citrusvruchten bijvoorbeeld ook.
  • Noten: noten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen die je lichaam kunnen helpen een infectie af te weren, zoals zink en vitamine E. Toch kun je ze beter vermijden wanneer je koorts hebt of last hebt van een onrustige maag. Omdat ze vol (gezonde) vetten zitten, moet je lichaam veel moeite doen om ze te verbranden. En die energie heeft je lichaam nodig om de infectie te bestrijden.
  • Broccoli: ook broccoli zit vol gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine A en C. Maar de groente zit ook vol vezels, wat voor je lichaam (en met name je darmen) weer moeilijk te verteren is. Je kunt daarom beter kiezen voor een groentesoort met minder vezels.

Wat je wél kunt eten tijdens een verkoudheid of griep:

  • Paprika: deze groente zit vol quercetine, een antioxidant dat virussen en infecties bestrijdt. Het voorkomt dat een virus zich vermenigvuldigt en herstelt beschadigd weefsel. Daarnaast zit paprika vol vitamine C, wat goed is tegen verkoudheid.
  • Champignons: in paddenstoelen zitten kleine proteïnen, cytokines genaamd, die het afweersysteem ondersteunen. Ze zorgen ervoor dat het immuunsysteem alarm kan slaan wanneer er iets mis is, en weer in ‘ruststand’ kan gaan wanneer het gevaar is geweken.
  • Kippensoep of – bouillon: volgens onderzoek help kippensoep bij het bestrijden van infecties, en daarmee ook de eerste stadia van een verkoudheid of griep. Het zout en vocht in bouillon helpt je lichaam gehydrateerd te blijven.

Bij hoofdpijn kun je beter deze voedingsmiddelen vermijden:

  • Oude en belegen kaas: hoe langer een voedingsmiddel rijpt, hoe meer histamine het produceert. Met name Gouda, Zwitserse kaas en Parmezaanse kaas bevatten veel van dit stofje. Histamine zorgt ervoor dat de bloedvaten verwijden, waardoor je meer last kunt krijgen van hoofdpijn.
  • Gefermenteerd voedsel: tyramine, een zuur dat voorkomt in gefermenteerd voedsel, kan ook voor hoofdpijn zorgen. Dit omdat je lichaam moeite heeft met het afbreken van tyramine, wat weer zorgt voor een kettingreactie die leidt tot verwijde bloedvaten. Dingen als yoghurt en kimchi kun je dus ook beter vermijden.

Lees ook:
Dit kun je nu alvast doen om een verkoudheid of griepje te voorkomen

Wat je wél kunt eten met hoofdpijn:

  • Magere eiwitten: mager vlees bevat belangrijke vitaminen die je energielevel op peil houden. Er is een connectie tussen migraine en het energiemetabolisme in de hersenen. Daarom kunnen magere eiwitten in vlees helpen om deze migraine tegen te gaan.
  • Komkommer: als je hoofdpijn het gevolg is van uitdroging, dan kan het helpen om voedingsmiddelen te eten die vol water zitten. Komkommer en watermeloen bevatten het meeste water van alle groente en fruit, dus als je daar genoeg van eet is de hoofdpijn (hopelijk) zo weer verdwenen.

Bij buikpijn, misselijkheid of diarree kun je beter deze voedingsmiddelen vermijden:

  • Zuivel: de lactose in zuivel is moeilijk af te breken voor je darmen. Als deze al niet goed voelen, kan zuivel de buikpijn, diarree en het opgeblazen gevoel alleen maar verergeren.
  • Bonen: de suikers in bonen kunnen het maagdarmkanaal irriteren en zorgen voor diarree, winderigheid en krampen.

Wat je wél kunt eten bij buikpijn of misselijkheid:

  • Havermoutpap: deze voedende maaltijd is vriendelijk voor je maag, en zit vol goede vezels die het functioneren van de darmen reguleren. Daarnaast zit havermout ook vol zink, wat het immuunsysteem versterkt. Zorg er wel voor dat je de pap aanmaakt met iets anders dan koemelk, om irritatie als gevolg van de lactose te voorkomen.
  • Witte rijst: er zit niet heel veel smaak aan, maar is precies het soort voedsel dat je maag en darmen goed kunnen verwerken. Het zit vol zetmeel maar bevat weinig vezels, waardoor het goed de ontlasting kan ‘verharden’ als je last hebt van diarree, zonder verdere irritatie te veroorzaken.
  • Banaan: als je last hebt van diarree of overgeven, kun je een tekort aan kalium krijgen. Dit mineraal is belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Bananen zitten vol kalium, vooral als ze nog een beetje groen zijn.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Huffington Post
Beeld | iStock

Ook interessant