Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze voedingsmiddelen moet je volgens een lang leven-expert altijd in je koelkast hebben

deze-voedingsmiddelen-zou-je-altijd-in-je-koelkast-moeten-hebben.jpg

Heb je weleens gehoord van blauwe zones? Dit zijn gebieden op de wereld waar mensen vaak ouder dan honderd jaar worden en waar ziektes zoals hartaandoeningen, kanker en diabetes amper voorkomen. Lang leven-expert Dan Buettner deed onderzoek naar dit soort gebieden en kwam met een lijstje van voedingsmiddelen die absoluut niet mogen ontbreken in je koelkast.

Zet ze maar op je boodschappenlijstje.

Noten (in de koelkast, inderdaad)

Volgens Buettner leven mensen die noten eten over het algemeen langer dan mensen die geen noten eten. Hij is dan ook een grote voorstander van het dagelijks eten van noten, ongeveer een handje per dag. “Noten zijn er in verschillende smaken en ze zitten vol met voedingsstoffen en gezonde vetten die je eetlust stillen. Kleine hoeveelheden zijn het beste, aangezien de oliën in noten degraderen (verslechteren door te oxideren, red.). Grotere hoeveelheden kun je een paar maanden in je koelkast of vriezer bewaren.”

De beste groenten

Volgens Buettner moet 95 procent van het voedsel dat je eet plantaardig zijn. Volgens hem eten mensen in blauwe zones vooral héél veel groenten. “De beste groenten van het blauwe zone-dieet zijn bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, bieten, raapstelen en snijbiet.” Daarnaast adviseert hij ook om regelmatig broccoli, spruitjes, kool, bloemkool en paprika’s te eten.

Lees ook:
7 ‘gezonde’ voedingsmiddelen die eigenlijk juist junkfood zijn

Lang houdbare fruit (op de bovenste plank)

In het rijtje van gezonde voedingsmiddelen mag vers fruit ook absoluut niet ontbreken. “Denk aan appels, meloenen, grapefruits, sinaasappels en mandarijnen. Fruit dat lang meegaat”, aldus Buettner. Ook bananen verdienen volgens hem een plekje in de koelkast. Naast het vullen van je koelkast met fruit is volgens hem de plaatsing ook heel belangrijk. Buettner raadt aan om fruit (net als groenten) op de bovenste plank van je koelkast te leggen. Wanneer het op ooghoogte ligt ben je namelijk sneller geneigd om er van te eten.

Tofu

Mensen die in blauwe zones leven, eten weinig vlees. Iets wat waarschijnlijk ook bijdraagt aan hun goede gezondheid. Volgens Buettner kun je het best twee keer per week vlees eten en de rest van de dagen alleen plantaardige eiwitten eten zoals bonen of tofu. “Kruid je tofu, bak het lekker aan en giet er nog wat olijfolie over.”

Vis

Eén van de voedingsmiddelen die ook niet mag ontbreken, is vis. Waar je je vleesconsumptie juist een beetje moet beperken, mag je vis juist iets vaker eten volgens Buettner. Mensen die vooral plantaardig eten en af en toe ook vis eten, leven namelijk langer dan mensen die dit niet doen. Vooral vissoorten als forel, baars, sardines en ansjovis zijn volgens Buettner erg gezond.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Well and Good
Beeld | Getty

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant