Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

7 ‘gezonde’ voedingsmiddelen die eigenlijk juist junkfood zijn

7-gezonde-voedingsmiddelen-die-eigenlijk-juist-junkfood-zijn.jpg

Gezonde voeding is hot and happening; steeds meer mensen zijn bezig met koolhydraatarm, eiwitrijk, glutenvrij en biologisch eten. En natuurlijk komen er dan ook steeds meer producten op de markt die volgens de verpakking hartstikke hip en gezond zijn. Maar is dat ook zo? Zeker niet: sommige van die voedingsmiddelen zijn niets beter dan junkfood.

Diëtiste Desiré van der Kruk van jouwfoodplan.nl zet zeven voedingsmiddelen op een rij die een gezond imago hebben, maar éigenlijk niet veel verschillen van junkfood.

Tóch niet zo gezond

Dat wij steeds gezonder willen eten en bijvoorbeeld geen behoefte hebben aan zogenaamde ‘onnatuurlijke toevoegingen’, weten ook de fabrikanten van ons eten. Bedrijven profiteren graag mee van deze gezondheidsbeweging en brengen hippe, gezond-klinkende producten op de markt. Ook wanneer de producten in werkelijkheid niet zo gezond zijn. In de supermarkt kopen mensen granola met oergranen of groentewraps om er vervolgens thuis achter te komen dat veel van de ingrediënten helemaal niet zo gezond zijn als ze op de verpakking leken. We zijn er allemaal wel eens ingetrapt.

Hoewel er tientallen producten te noemen zijn, zijn de volgende zeven producten duidelijke ‘oplichters’ op dit gebied. Het zijn voedingsmiddelen met een gezond imago die in feite niet veel verschillen van junkfood. Prima om te eten als je ze lekker vindt, maar voor je gezondheid hoef je het niet te doen.

1. Mueslirepen

Lof voor de marketinggenieën die een manier hebben bedacht om mueslirepen, die vaak meer suiker en calorieën bevatten dan bepaalde candybars, als ‘gezond’ aan te prijzen. Voedingsclaims zoals ‘vezelrijk’ en ‘zonder kunstmatige kleurstoffen of conserveermiddelen’ prijken met grote lettertypes op de verpakking. Het feit dat de mueslirepen voor meer dan dertig procent uit toegevoegde suikers bestaan verkoopt toch een stuk minder goed.

2. Granola

Granola wordt vaak gezien als een gezonde variant van krokante muesli, omdat het minder suiker zou bevatten.  De meeste granola’s in de supermarkt zijn echter niet veel beter. Net als mueslirepen bevatten ze veel toegevoegde suiker. Hoe kun je gezonde ontbijtgranen herkennen? Hoe ‘saaier’ de verpakking, hoe beter. Denk aan havermout, volkoren tarwevlokken of ongezoete muesli.

3. Yoghurt met een smaakje

Yoghurt is een gezonde bron van calcium, eiwit en vitamine B12. Maar yoghurt met een smaakje kun je beter onaangeroerd laten, aangezien veel merken zo veel suiker bevatten dat ze niet veel gezonder zijn dan cheesecake. Dit geldt voor vrijwel alle zuivelproducten met een smaakje. Voeg in plaats daarvan je eigen smaak toe aan yoghurt door kaneel, vanille-extract of vers fruit te mengen. In onderstaande vergelijking wordt dat verschil al snel duidelijk:

4. Groentewraps

Groentewraps zijn een ware rage onder influencers. Deze wraps bevatten tot vijftig procent groente en hebben hierdoor een gezond imago. Die halve opscheplepel groente per wrap zet echter geen zoden aan de dijk. De hoofdingrediënt van de wrap is bloem. Het is eigenlijk niet veel meer dan witbrood met één worteltje. Een volkoren wrap ruim beleggen met verse groente blijft het gezondst.

5. Sladressing

Commerciële saladedressings zitten boordevol suikers, zout en andere toevoegingen die je salade snel veranderen in een verre van gezonde maaltijd. Kies in plaats daarvan voor een eenvoudige dressing gemaakt van een scheutje olijfolie en kruiden, zoals basilicum of oregano.

6. Vegetarische burgers

Meer vegetarisch eten is goed voor de gezondheid en het milieu. Je hoeft weinig te missen met vleesvervangers die bijna hetzelfde smaken als vlees. Helaas zijn de meeste kant-en-klare vleesvervangers ronduit ongezond door het hoge zout- en vetgehalte. Peulvruchten, noten of tofu zijn volwaardige en gezonde vleesvervangers. En ze zijn nog beter voor je portemonnee ook.

7. Groene ijsthee

Groene ijsthee uit de supermarkt wordt gezien als een verfrissend drankje met weinig calorieën. Bovendien lijkt het goed te zijn voor de gezondheid, door de antioxidanten uit groene thee. Door zoetstoffen bevat de drank inderdaad weinig calorieën, echter bevat het nog steeds twee suikerklontjes per glas. En het groene thee-extract? Minder dan een procent.

Etiketten lezen

Maar hoe weet je bij voedingsmiddelen of het echt zo gezond is als de verpakking zegt, of dat het gewoon junkfood in een mooi jasje is? Het is belangrijk om bij producten met flitsende verpakkingen de voedingswaarden te lezen om te bevestigen of het daadwerkelijk zo gezond is. Kijk bijvoorbeeld naar suikers, andere toevoegingen en de hoeveelheid vet. Echt gezond voedsel heeft vaak geen ingrediëntenlijst, maar is puur.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.        

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant