Gezondheid

Déze 12 gezonde voedingsmiddelen zou je eigenlijk altijd in huis moeten hebben

deze-12-gezonde-voedingsmiddelen-zou-je-eigenlijk-altijd-in-huis-moeten-hebben.jpg

Misschien een herkenbaar verhaal: je wilt eigenlijk wel wat gezonder gaan eten, maar hebt geen idee wat je dan in huis zou moeten halen. Dan hebben we een handig lijstje voor je: twaalf gezonde voedingsmiddelen die je eigenlijk áltijd in huis moet hebben als je gezond wilt leven.

Als je deze twaalf dingen – plus misschien wat extra groenten en fruit – in huis hebt, heb je in no time een gezonde maaltijd op tafel staan.

1. Eieren

Een klassieker voor mensen die gezond willen eten: eieren. Met voldoende eieren bij de hand heb je in een paar minuten een ontbijtje, lunch of tussendoortje voor je neus staan. Eieren zitten boordevol eiwitten, vitamine D en B12, en dat terwijl ze relatief goedkoop zijn en maar weinig calorieën bevatten. Voeg bijvoorbeeld een gekookt ei toe aan een salade, of maak een omelet met wat groenten. Lekker én gezond.  

2. Een zak spinazie, boerenkool of andere groene groente

Of het nou boerenkool, spinazie of een andere groene groente is; het mag écht niet missen in je gezonde keuken. Niet alleen zijn deze groenten een lekkere toevoeging aan pastasaus, een omelet of een salade, ze zitten ook nog eens vol met ijzer en andere voedingsstoffen die je lichaam hard nodig heeft.

3. Tomatenblokjes

Verse tomaten zijn niet erg lang houdbaar en vergen wat meer werk bij de voorbereiding van een gezonde pastasaus of soep; daarom is het dan ook een slim plan om altijd een blik tomatenblokjes in je kast te hebben. Je zet binnen een kwartiertje een lekkere maaltijd op tafel, vooral als je het combineert met wat van de eerdergenoemde groenten. Let wel op dat je een blik tomatenblokjes kiest zonder toegevoegde suiker of zout, want dát maakt het meteen een stuk minder gezond.

4. Maiskorrels voor popcorn

Dacht je dat er geen snacks te vinden zouden zijn in dit lijstje met gezonde voedingsmiddelen? Dan heb je het helemaal mis. Want in een gezond dieet past ook prima een tussendoortje. En zelfgemaakte popcorn is altijd een goede optie: glutenvrij, rijk aan antioxidanten en polyfenolen en daarnaast is het ook nog eens een goede bron van vitamine B1, B2 en ijzer. Vooral als je het zelf maakt met maar een klein beetje olie, is het echt geen slechte keuze. Meer weten over hoe (on)gezond popcorn is? Dat lees je hier.

Lees ook: 8 koolhydraatrijke ingrediënten die juist hélpen bij het afvallen

5. Griekse yoghurt

Hoewel magere yoghurt misschien lager is in vetten en calorieën, is het toch echt Griekse yoghurt die je in dit lijstje met gezonde voedingsmiddelen vindt. Griekse yoghurt bevat namelijk meer vetten en eiwitten, waardoor je een stuk sneller én langer vol zit. Daardoor ben je minder geneigd om toch te gaan snacken en voor een ongezonde optie te gaan. Griekse yoghurt is ook een goede vervanger voor sour cream, crème fraîche of mayonaise in sausjes en marinades, met net wat minder calorieën en vetten dan het originele product.  

6. Zilvervliesrijst  

Zilvervliesrijst is net iets gezonder dan witte rijst, en een echte staple die niet mag missen in je keukenkastje. Niet duur en tóch een goede basis voor veel gezonde maaltijden. Gebruik het bijvoorbeeld als basis voor een gezonde maaltijd met gewokte groenten of maak een rijstsalade. Geen tijd of zin om steeds opnieuw rijst te koken? Je kunt gekookte rijst ook goed invriezen, dus dat is mooi meegenomen.

7. Bevroren fruit

Het liefst zetten we elke dag een ontbijtje met verse aardbeien voor onze neus, snacken we met wat blauwe bessen en maken we een lekkere smoothie met frambozen en wat bramen. Maar vers fruit is niet altijd beschikbaar en betaalbaar, dus is bevroren fruit ook een goede optie. Zorg er voor dat je altijd een zak bevroren bessen of zomerfruit in je vriezer hebt liggen, zodat je tóch kunt genieten van die lekkere zoete smaken. Bevroren fruit werkt bijvoorbeeld heel goed in smoothies of door havermout, maar kun je ook laten ontdooien en door yoghurt roeren. Opties genoeg! En qua vitaminen en mineralen maakt het weinig uit of je fruit ingevroren is, dus dát is mooi meegenomen.

8. Havermout

Nog een echte klassieker op het gebied van gezonde voedingsmiddelen: havermout. Goed voor je darmen omdat haver boordevol vezels zit, met langzame koolhydraten die helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden én cholesterolverlagend werken.

Lees ook: Déze 12 tussendoortjes passen perfect binnen een koolhydraatarm dieet

9. Olijfolie

Natuurlijk heb je ook een gezonde olie nodig om in te bakken. Dan is olijfolie de beste keuze, zeggen experts. Olijfolie zit bomvol antioxidanten in de vorm van fenolen. Dit zijn plantaardige stoffen die effectief zijn tegen ontstekingen en die het risico op kanker, diabetes en hart- en vaatziektes verminderen. Ook verlaagt olijfolie je cholesterol. Niet alleen voor bakken is olijfolie ideaal, ook in een saladedressing is het een gezonde optie.

10. Noten

Noten zitten vol met gezonde vetten, eiwitten, vezels en – afhankelijk van welke soort noten je kiest – verschillende vitaminen en mineralen. Ook makkelijk is dat ze vaak lang houdbaar zijn én veelzijdig gebruikt kunnen worden. Mix ze bijvoorbeeld door je havermout, voeg een paar noten toe aan je yoghurt of strooi ze over een lekkere curry.

11. Gedroogde kruiden

In een keuken vol gezonde voedingsmiddelen mogen ook gedroogde én verse kruiden niet missen. Daarmee maak je niet alleen de lekkerste maaltijden; ze hebben ook nog eens heel wat gezondheidsvoordelen. Zo werkt gember goed tegen misselijkheid, helpt kurkuma bij obstipatie en kun je met komijn je vetverbranding versnellen.

12. Bonen en peulvruchten

Bruine bonen, kikkererwten of linzen; ze passen allemaal heel goed in een gezonde levensstijl. Peulvruchten en bonen bevatten veel eiwitten en zijn daarom een gezonde, vegetarische bron van proteïnen. Ook verlagen peulvruchten je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden én bevatten ze veel vezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen. Daarnaast kun je ze ook nog eens heel lang bewaren, omdat bonen en peulvruchten meestal in blik of gedroogd komen. Wist je al dat je gedroogde bonen een stúk langer kunt bewaren dan de verpakking je vertelt? Hoe dat zit lees je hier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Healthline, Health
Beeld | iStock

Ook interessant