Gezondheid

Om déze reden is het goed om gezonde vetten te eten

om-deze-reden-is-het-goed-om-veel-gezonde-vetten-te-eten.jpg

Hoewel vetten eerst een beetje op het verdoemlijstje stonden, zijn we tegenwoordig een stuk minder bang om ze te eten. Gezonde vetten doen namelijk niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je huid.

Vetten hydrateren je huid en beschermen deze tegen invloeden van buitenaf.

Gezonde vetten eten voor je huid

Hoe dat precies zit? Je huid heeft twee lagen en daaroverheen ligt een laagje vetcellen dat deze twee lagen bedekt als een soort deken. Hierdoor wordt water ingesloten. Ons lichaam heeft essentiële vetzuren nodig, maar kan deze niet zelf aanmaken. Daarom is het belangrijk om voeding binnen te krijgen waarin omega 3- en omega 6-vetzuren zitten. Door de juiste vetten te nemen, krijgt je huid een gezonde glans. Tekenen dat je niet genoeg vetten en oliën van goede kwaliteit binnenkrijgt, zijn vlekken, jeuk, dofheid en een uitgezakte huid.

Door het eten van enkelvoudige onverzadigde vetten (EOV’s) wordt je huid beschermd tegen veroudering en de beschadigende effecten van zonlicht. Deze gezonde vetten zijn terug te vinden in onder andere olijfolie, noten, avocado en vette vis. Het vet uit je eten heeft nog meer voordelen voor functies in je lichaam. Het helpt vetoplosbare vitamines als A, D, E en K op te nemen die ook hun bijdrage leveren aan een gezonde huid.

Slechte vetten

Slechte vetten (transvetten en verzadigde vetten) maken je huid sneller oud, dof en gerimpeld. Producten met veel verzadigd vet zijn onder andere vet vlees, chocolade, koek en snacks. Laten we die vetten maar vermijden. Transvetten die in plantaardige oliën en bewerkte voeding zitten creëren namelijk oxidatieve schade en zijn duidelijk de manier om je huid te snel te verouderen.

UV-straling

Photo-aging is een verzamelnaam voor alle huidverschijnselen die het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan uv-straling. Je moet je daarom altijd goed beschermen door je in te smeren. Daarnaast kun je ook beginnen met het toevoegen van gezonde vetten aan je voeding. Uit een Franse studie werd de minste photo-aging gevonden bij deelnemers die veel enkelvoudige onverzadigde vetten tot zich namen, met name uit olijfolie. Ook bleek het positieve effecten te hebben op een droge huid bij het ouder worden en de elasticiteit van de huid.

Lees ook
Deze voedingsmiddelen houden je hersenen gezond

Huid-issues

Uit verschillende studies is gebleken dat een hoge dosis van omega 3 ook kan helpen bij ontstekingsgerelateerde huidaandoeningen zoals psoriasis, eczeem en acne. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het remmende effect op bepaalde hormonen.

Voeding

Als je je huid een boost wilt geven, kun je alle vetten uit voedingsmiddelen halen. Zet de volgende producten op je boodschappenlijstje:

  1. Avocado
  2. Vette vis
  3. Tomaten
  4. Zonnebloempitten
  5. Zoete aardappels
  6. Rode, gele en groene paprika’s
  7. Broccoli
  8. Walnoten
  9. Groene thee
  10. Olijfolie

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Voedingscentrum, Hartstichting
Beeld | iStock

Ook interessant