Gezondheid

Zo houd je je spijsvertering gezond

gezonde-spijsvertering.png

Een goede spijsvertering zorgt ervoor dat voedsel wordt afgebroken tot voedingstoffen die het lichaam kan opnemen en gebruiken. Deze voedingstoffen worden vervolgens omgezet in energie of bouwstoffen. Hoe zorg je ervoor dat je je spijsvertering gezond houdt en dat je spijsverteringsklachten, zoals bijvoorbeeld maagzuur, voorkomt?

Vezelrijke voeding

Veel klachten met betrekking tot de spijsvertering worden veroorzaakt door verkeerde voeding. Daarom is een gezond voedingspatroon essentieel om de spijsvertering gezond te houden. Dit begint bij het consumeren van vezelrijke producten. Vezels stimuleren de spijsvertering en zorgen voor een goede stoelgang. Ook is het belangrijk om gevarieerd te eten, zodat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt.

Gezond gewicht

Zowel onder- als overgewicht kunnen spijsverteringsklachten veroorzaken. Overgewicht speelt een grote rol bij het ontstaan van onder andere leververvetting, brandend maagzuur en galstenen. Ook wordt het vaak in verband gebracht met dikkedarmkanker en slokdarmkanker. Zorg er daarom voor je dat een gezond lichaamsgewicht hebt. Met een BMI-index tussen de 18,5 en 25 zit je goed.

Stop met roken

Ontstekingen in het maagdarmkanaal komen vaak voor bij mensen die roken. Dit komt doordat roken een negatieve invloed heeft op het slijmvlies in het spijsverteringskanaal. Ook kan roken ervoor zorgen dat het sluitspiertje tussen de slokdarm en maag niet optimaal werkt, waardoor de maaginhoud omhoog kan komen. Dit veroorzaakt brandend maagzuur.

Drink voldoende

Om alle afvalstoffen af te voeren heeft het lichaam vocht nodig. Daarom is het belangrijk voldoende te drinken, dagelijks zo’n anderhalf tot twee liter. Als je te weinig drinkt, kan dit verstopping veroorzaken, vooral als je veel vezels eet. Als je last hebt van diarree of braken, dan moet je meer drinken dan normaal.

Zorg voor beweging

Om je darmen goed aan het werk te zetten, is beweging belangrijk. Daarnaast werkt bewegen ook ontspannend, helpt het stress tegen te gaan en blijf je op een gezond gewicht.

Bron | Maag Darm Lever Stichting

Ook interessant